Vad ska man satsa på för träningsklocka?

Är det brist på always on som hindrar dig från SE?

Hör med @Thor han tycks ju ha testat det mesta när det gäller smartklockor.

Personligen så tror jag att du kommer bli besviken om du köper något annat än Apple Watch då du är van vid det :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja det är ju en chans men jag är så rädd för att jag köper något för 5500 och så gör jag sönder den lika fort.
Jag är så noggrann med alla mina prylar men den har jag bara haft otur med. :frowning:

Är det någon som kan ge mig insikt på SE vs 8?
Kommer man sakna de extra funktionerna?
Jag hade 6 med 4G, tror inte det är så stor skillnad mellan den och 8 kanske men.

SE har väl mindre skärm med samt sensorer?

Scrolla ned så ser du skillnaderna. Om jag hade köpt i dag så hade det blivit en SE. Har en 7:a i dag men använder inte always on. EKG och syrenivå i blodet kan jag också vara utan. Men allt detta är ju personliga preferenser :slightly_smiling_face:

1 gillning

Samma här, jag bryr mig inte något om de funktionerna heller och 4G kommer jag skita i denne gången för använde mig bara av det mindre än 5 gånger.

Kanske ska kolla på detta då… känns ju mycket bättre prismässigt med.
Ska fundera.

Tack för din insikt :heart:

1 gillning

Vilka funktioner använder du på en klocka?

Har på mig den dygnet runt förutom när den laddas och jag duschar.

Så under vardagen är det väckning, notifieringar när någon ringer, sms och så vidare.
Men pratar sällan med den eller så.

Annars uppskattar jag att den håller koll på mitt hjärta hela tiden, hur tränad man är och de olika träningsfunktionerna.
Men den träningen jag gör är promenad eller att springa.
Något jag saknat med den är att man inte kan göra ett eget pass typ med intervaller eller så.

När jag gick till gymmet var det nice att jag slapp använda telefonen för musik utan att jag kunde köra Apple Music via den istället.
Det var käckt med 4G men använde det så sällan så det är inget som är viktigt.

Använder du funktionen att den låser upp en Mac till dig?

Nej, har ingen Mac så det är inte aktuellt just nu.

Om du kan tänka dig en lite dyrare träningsklocka är Epix 2 från Garmin grym. Fin AMOLED-skräm med saffirglas och batteriet räcker 6 dagar för mig även med träning varje dag.

Den verkar fin men lite dyr.
Absolut max är nog 8000 och då måste det kännas riktigt bra haha.

Om funktionerna du använder är
Puls
Notiser om samtal och sms
Träningsscheman och registrera träning

Då skulle jag rekommendera den billigaste Apple Watch eller en Huawei Watch.

Jag gillar Huawei GT3 Runner.

1 gillning

Kanon tack. :+1:
Ska vänta och se vad försäkringen säger så får jag göra mitt beslut då så jag inte förhastar mig nu.
Känner mig så tom utan den bara.
Men känns ändå som att SE är tillräcklig.

Jag har kört Garmin 735XT den har funkat jättebra. SMS och Telefon notifieringar man kan trycka svara på klockan om man har tex AirPods till inkopplade så svarar man genom klockan (bluetooth) fast samtalet är i telefonen otroligt smidigt om man ni har möjlighet att plocka upp telefonen. Precis som på AW utan SIM. Bra size och batteritid. Smidigt att kunna snabbt se när man tränar. Behöver jag svara eller inte.

Första var en Garmin Forerunner 310XT, för xx år sedan. men dålig kvalitet, glaset sprack lätt. Annars bra ren träningsklocka för den tiden.

Så då tittade jag bort från Garmin, och hittade Nokia 3210s motsvarighet till klocka. En ”sunkig pik” hahahahahahaha :joy::rofl::joy: det var diktering när den är som bäst! Suunto Peak Ambit 3 ska det vara. Otroligt bra! rejäl sak. Fungerar fort. Sen fick suunto för sig att lägga ner appen ”Move” till Appen Suunto som till en början var sämre, och fungerade bättre med nyare klockor. Men kom senare ikapp och fungerat bra. Och all data/träning/lopp flyttades över.

Sen gick åren. Ville ha puls på handleden och registrera sömn. Som den suunto saknade, de hade halkat efter Garmin.

Hade hört positivt om Garmin igen, och blev en 735XT, för ca 2000:- (den ovan) otroligt mycket träningsklocka för pengarna. Provade en Garmin Vivo innan jag bestämde mig för 735XT. Herre Gu… Garmin hur tänkte ni med Vivo?!. Vilket otroligt dålig och oresponsivt gränsnitt. Bara skräp. Bättre med bara knappar från/på Garmin.

Sen blev batteriet dåligt på 735XT. Dags att leta nytt.

Hörde då bra om Amazfit. Otroligt trevlig amoled skärm. Var lite som att gå från nokia/sony till iPhone med retina skärm (hade en 4:a som första smartphone) kan inte gå tillbaka.

Sen fick jag problem med skärmen som började flimra, fick ny på garanti. Precis som 735XT kan man svara genom blåtand. Amazfit har öven högtalartelefon, låter bättre än förväntat på en smart/tränings klocka för ca 2000:- Går ej att svara på sms vare sig Garmin eller amazfit mm med parkopplad iphone, det kräver andriod. Kanske Apple släpper på det, men de vill ju såklart att man kör AW.

För min del har Apple Watch aldrig varit alternativ för dålig batteritid och funktioner som inte jag behöver.

Garmin hade bra träningsfunktioner/val. Amazfit har också många val där. Kikade lite på nya Amazfit Pro 4 (har 3:an) men för lite skillnad.

Tycker så här med alla år av erfarenhet att för en äldre model för ca 2-3 tusen är väldigt bra nu när många klockor har fått så många funktioner för den pengen :hugs:

Har kikat lite på Suunto 9 peak. Snygg! Men vilka sorgkanter :sob::sob::sob: på skärmen.

PS. Årets längsta inlägg? Vinner man något pris nu? :hugs:

1 gillning

Haha långt inlägg men jag uppskattar all input! :smile:
Mjo kanske är bra vad man än köper idag typ men vill inte göra fel och ångra mig bara.

Suunto 9 Peak är så jävla snygg men ja den kanten, vad tänkte dom?!:frowning:
Frågan är om man kan tafsa på massa klockor någonstans.
Kanske för bättre känsla fört då….
Och ja AW har extremt dålig batteritid.

1 gillning

Ja absolut! Elgiganten eller liknade butik med 30 dagar eller mer öppet köp, bara prova loss.

Går inte annars, så otrolig personligt/ subjektivt från person till person

Aah, kanske ska hanlig dit någon dag nu under min semester.
Men får bara vänta ut försäkringen först. :woman_shrugging:

Gå från person till person? :thinking:

En del gillar apple en del gillar samsung osv :hugs:

Missade ett r i går :sweat_smile:

Haha jahaaa! Ja men så är det ju.
Hade en fitbit charge innan jag köpte AW och jag gillade faktiskt den rätt mycket så tänker samtidigt att jag nog inte skulle ogilla något annat heller.
Nu vill jag inte ha fitbit igen men du fattar vad jag menar.

Kan ju vara kul att testa något annat mellan gångerna också.
AW vet jag vad jag får med men annat kan vara kul med.

1 gillning

Jag bytte från en AW4 till en Garmin Venu 2 i oktober och är supernöjd. Har alla de funktioner jag behöver. Har fått ut 8 dagar med AOD av och 2-3 träningspass och 3 dagar med AOD på. Finns i en plus variant också om man har behöv av röststyrning och prata i telefonen likt en AW men den har inget esim.

2 gillningar