Det måste ha slagit slint någonstans.
![]()
Det måste ha slagit slint någonstans.
![]()
Är en kinesisk Polestar ett bättre alternativ rent politiskt? ![]()
Jag håller med om att det är lite problematiskt. Men det största problem världen har just nu är Donald och Elon. I min bok är de farligare för världen här i väst än Kina är. Inte ett dugg bättre än Putin. Och polestar är väl det närmaste svensk elbil vi kommer.
Ur ett känslomässigt perspektiv tycker jag att Polestar 2 är en av få elbilar som är snygga. En av få som inte ser ut som en såpbubbla för att vara så aerodynamisk det går.
Finns bara en enda fransk biltillverkare som gör fina bilar, Bugatti. Men det är väl mer tyskt än franskt nuförtiden. Dessutom finns det ingen med någorlunda normal inkomst som ens har råd att betala service på en sådan, än mindre köpa den.
Den svåra frågan. Ligger ju lite i det @MrMustang skriver att här och nu känns Trump/Musk som farligast.Men på lång sikt är det nog Kina. Så vad gör man? Särskilt när dessa två länder ligger långt fram vad gäller elbilar. Men man får titta på andra helt enkelt. Och de fins.
Det är väl ändå en högst personlig åsikt ![]()
Peugeot tycker jag sedan 3008 har väldigt trevlig design. Sedan är väl Ford inget lyxmärke direkt ![]()
Nu när man har bestämt sig för en bil så börjar man få en @xms67 aura tydligen ![]()
Fast hans aura visar sig oftast efter köp. ![]()
![]()
Jag vill nog sticka ut hakan och säga att alla bilar KAN börja brinna ![]()
Men i synnerhet fossilbilar och laddhybrider.
PS. Det är sällsynt oavsett.
@Marcus_Attefors du gör nog bäst i att intervjua @xms67 om vilka bilar han haft, sedan väljer du något som han inte haft
Se bara vad som hände med Tesla efter att han köpte en, det blev knas direkt med facket ![]()
Skämt åsido, den där Kia recallen verkar ju inte vara så farlig, är det Kia du vill ha, så är det klart du ska köpa en sådan. Men om du vill ta reda på om PHEV är något att ha, skulle jag nog rekommendera att abonnera på en Lynk & Co 01 någon/några månader, kolla hur pass mycket det faktiskt kommer bli att du kör på el, sedan ta ett beslut baserat på det. Visst, det kostar 6K/mån, men det blir rätt dyrt att köpa en bil för en massa pengar om man inte är säker på att det är en sån man vill ha.
Jag har nog faktiskt bestämt mig redan för Ceeden i hybrid-utförande. Har räknat på det och kommer köpa en 1-3 år gammal är planen =)
Ett intressant avsnitt om bilköp, äga, leasa, vilka åldrar på bilar osv. med Erki Naessén bilrådgivare/elbilsexpert
Enda jag störde mig på var hur ofta Jan säger ordet onituitivt. ![]()
Varför funderar du på en E-C4? Har en sådan själv och att gå från en Polestar till en sådan känns som en stor nedgradering.
Det är ju halva priset jämfört med en Polestar. Men även hälften av allt annat, räckvidd, prestanda, komfort etc. Man vill ju aldrig byta ner sig när man vant sig vid en viss standard.
Bara den urusla appen till Citroen är tillräcklig anledning till att aldrig skaffa en. ![]()
Det jag gillar minst med min e-c4 är avsaknaden av förvärmning av batteriet och att det är minsta laget om man ska den som primär bil.
Troligtvis söker han spänning i tillvaron, är nog den enda förklaringen jag kan komma på. ![]()
![]()