Vad ska jag köpa för bil?

Jag har varit och härjat här förut men nu är det dags att slänga min franska baguette på någon annan stackare och köpa nått nytt. Lite bakgrund:

Jag är inte speciellt intresserad av bilar om jag ska vara ärlig, var det förr men det har försvunnit mer och mer och nu ser jag det mest som ett transportmedel. Men med det sagt så vill jag ha lite bekvämligheter under transportsträckan och som det är nu så är det faktiskt min fru som kör mest bil av oss då jag cyklar till jobbet året runt.

Jag vill ha minne i stolarna för det är ett helvete att hitta sin position varje gång vi byter förare. Hybrid hade varit nice då vi kör rätt lite bil per månad, för lite för elbil skulle vara ekonomiskt försvarbart. Det måste finnas rätt bra med lastutrymme i den då vi packar in halva hemmet i bilen när vi drar till Gotland varje år.

Så en kombi, med lite ny och cool teknik, minne i stolarna, gärna hybrid (inget krav dock) och sen behöver den inte vara helt ny heller för den delen. Vill helst inte lägga mer än 300 000 och lägger mig mer än gärna under den summan. Så vad säger ni? Bilen jag är mest inne på är en Kia Ceed SW Hybrid från typ -23 men känns som det borde finnas fler liknande bilar i ungefär samma prisklass?

Kolla på Skoda och VW i rätt storlek. Mycket bil och utrymme för pengarna.

Några specifika modeller?

Tänkte säga Skoda Octavia. Fast kanske ännu hellre en Superb. Vet inte riktigt vad de ligger på prismässigt 2022-2023 dock.

Verkar ligga på cirka 400 tyvärr, så mycket vill jag inte lägga nu när vi ska köpa radhus/hus inom kort. Har bara typ 30 000 kvar i lån på fransmannen som jag köpte ny så vill inte belåna mig för mycket.

Kanske något i den här stilen kan vara något? Jag hade en Superb runt 2012. Var en otrolig landsvägsbil.

Lite för dyrt tyvärr! Men tickade helt klart många av boxarna den där!

Passat på VW men Skoda får du känna in. Tycker de är lite annorlunda i storlek än VW. Men som @MrMustang skriver, Octavia eller Superb.

Vi har haft två Passat och de är rymliga, trevliga och inte allt för dyra. Klarar ni er med en Golf kombi så kommer ni ner i pris.

1 gillning

Octavia PHEV verkar ligga ganska precis under trehundringen.

1 gillning

Jag brukar vurma för Skoda, kanske en Octavia kombi?

Finns ju lite laddhybrider runt 300K.

https://www.wayke.se/sok/skoda/octavia/laddhybrid

https://bilweb.se/sok/skoda/octavia/hybrid-el-bensin?=&scrollid=11430815

Octavia och golfkombi är ungefär lika storleksmässigt. Superben något större än Passat. Passat är dock något större än Octavia och Golfkombi.
@Marcus_Attefors ta med i beaktningen att dessa pluginer bara går kanske 5 mil på el. Tror det skulle vara roligare att satsa på en Octavia RS. Dock är den törstigare.

Det är väl egentligen dig jag ska lyssna på då du förmodligen kommer stoppa ned huvudet under huven på den om några år igen haha!

1 gillning

Ja, Skoda är förvånansvärt prisvärda. Jag sneglar faktiskt själv lite på en Enyaq. De ligger bra till i pris att leasa.

1 gillning

Den här tycker jag verkar prisvärd men tyvärr inga minnesstolar. Sen har den ju panoramatak vilket jag inte brukar rekommendera. Men något liknande med rätt spec borde gå att hitta.

Yes! 5 mil är helt perfekt, frugan laddar gratis på jobbet och våra veckor med bilen består av att köra/hämta till skolan, köra till aktiviteter och frugan tar bilen till jobbet. Vi skulle nog helt ärligt tanka en gång varannan månad med en hybrid. Min bensinräkning ligger på 600 per månad ungefär i snitt.

Synd på stolarna! I övrigt ser den faktiskt jävligt trevlig ut!

Noterade panoramataket vilket jag inte rekommenderar om det är öppningsbart.

Hur länge tror du jag ska jobba? :joy::joy:

1 gillning

Tills jag inte kan köra bil mer såklart!

1 gillning

Saker som alltid strular?