Vad ska jag köpa för bil?

KIA är skurkaktiga. Men den här kunden tycks ha svårt med lärandet:
”Dessutom är det här inte första gången som Sara Meurling och hennes man råkar ut för överraskningar när det ska lämna tillbaka en leasingbil. De har även kört en Subaru Forester, innan Kian.
– De tog också totalt 20 000 kronor. Vi missade en service och fick betala 10 000 kronor för det. Sen fick vi betala 10 000 kronor för små repskador som förmodligen hade gått att putsa bort.”

8 gillningar

Kias regler för att garantin ska gälla är lite väl hårda kan jag tycka. Men att det blir en kostnad på 20 000 kan jag ändå förstå. Var ju som bilen som jag nästan åkte och köpte, jag tackade nej för att garantin var borta så helt klart blir de mer svårsålda.

Men Kia borde helt klart vara lite mindre strikta.

3 gillningar

Ska ju lämna tillbaka min Peugeot 408 snart och där är instruktionerna väldigt tydliga ang service:

Bilen ska enbart servas innan återlämning om du kommer att ha kört 2.200 mil eller mer vid återlämningstillfället. Detta oavsett om servicelampan lyser, eller service är överskriden tidsmässigt eller med körsträcka. Kommer du att ha kört 2.200 mil eller mer vid återlämning , ska du dock boka in och utföra service på bilen hos en auktoriserad märkesverkstad innan återlämning, i annat fall blir du debiterad en avgift för överskriden service (6.000 kr). Servicen är gratis för dig som kund, så länge du själv bokar in och utför den innan din återlämning.

Detta gäller 1-års leasing kanske ska tilläggas

3 gillningar

Hur svårt kan det vara att boka en tid för service som dessutom ingår i avgiften i tid?

2 gillningar

Haha ja det är helt galet.

Pratade med förmedlaren när jag hämtade ut min bil och det är inte ovanligt att de som har privatleasing struntar i service eller missar tider för återlämning. Vilket är för mig rätt otroligt :blush:

1 gillning

Ni som lämnat tillbaka bilar från leasing, hur noga har ni städat bilen? Jag funderar på att lämna in min på en rekond innan det är dags att lämna tillbaka den.

Det finns en anledning till att det finns kardborreband för vuxna.

1 gillning

Känns lite väl mycket? Normalt slitage och så. Du har ju inga barn heller som spyr, dreglar och sparkar med fötter på sätena. Dammsug och tvätta som vanligt bara.

Jag förhandlar alltid till mig städningen av den gamla bilen och lånebil innan jag skriver på nytt avtal :blush:

2 gillningar

Smart!

1 gillning

Förmedlaren / säljaren har ju konto för sådant så det har aldrig varit något problem. Men då har jag gått till samma firma. Nog svårare om man byter märke

1 gillning

Jag fick anmärkning när jag lämnade tillbaka förra gången. Hade missat rengöra där dottern suttit och sparkat på sätet. Kostade 900:- så jag funderar på att skita i att städa ordentligt denna återlämningen och ta den kostnaden istället :smiley:

3 gillningar

Vilket beror på att Kia är väl rigida i sin tolkning, å andra sidan om man börjar att rucka på regler var skall gränsen dras🤷🏻‍♂️

Man kan tycka vad man vill om att Kia är benhårda på serviceintervallerna för garantierna, men det är självklart att det påverkar andrahandsvärdet om bilens inte fullt ut omfattas av 7 års-garantin. Hos många konkurrenter är ju detta inte ett problem etftersom en leasad bil vid återlämnadet inte längre omfattas av nybilsgaranti.

Eftersom detta är andra gången det händer samma person, med två olika bilmärken, med missad service och "små repskador" får man ju känslan av att det inte är världens mest ansvarstagande och noggranna person. Om det hänt en gång borde man ju vara väldigt noggrann med att sköta servicen nästa gång och, om det skiter sig, inte skylla på någon annan. Svårt att känna sympati för denna gnällspik.

Vet man om att bilen har skador är det ju bra att bedöma och eller åtgära dessa i förväg om man vill undvika överraskningar. T ex att hon själv putsat bort "småskadorna" innan hon lämnade in bilen.

När jag lämnade tillbaka min privatleasade Kia i slutet av förra året lät jag återförsäljaren inspektera bilen i förväg, men trots att den hade en del smårepor i lacken, några stenskott och en liten bucka från ett dörruppslag ansågs det som normalt slitage.

1 gillning

Enligt Kias återlämningsregler ska bilen vara tvättad vid återlämnade. Men eftersom jag köpt en ny Kia så kom jag överens med säljaren om att jag inte behövde tvätta bilen inför återlämnade, behövde inte heller betala för övermilen. :slight_smile:

Men det är ju smart att göra som @pao och avtala detta på förhand redan innan man tecknar avtal.

Gungor och karuseller. Hårda regler om serviceintervallen, samtidigt väldigt generösa garantier. Tar hellre hårda krav på att inte överskrida serviceintervall och 7 års garanti, än en mer generös hållning till serviceintervallet och 2 års garanti.

1 gillning

Jag tvättar bilen riktigt noga inkl dörrgångar och liknande. Städar ur bilen, torkar av, dammsuger och putsar rutorna. Känns bra att lämna ifrån sig så. Men rekond tycker jag är over kill. En timma i en tvätthall och en halvtimma för att göra den fin invändigt räcker bra för mig, men kanske beror på hur bilen ser ut innan :slight_smile:

1 gillning

Jag lät en firma tvätta bilen in- och utvändigt. Jag hade några små repor i lacken och lite skrapmärken vid bagageluckan så jag var rädd för en kostnad vilket gjorde att jag ville att bilen skulle visa sin bästa sida..:grin:. Behövde inte betala en krona.

2 gillningar

Självklart påverkar det andrahandsvärdet om bilens garanti inte fullt ut gäller. Det jag tycker är kundovänligt är att vara superpetig på milen. Typ + 50 mil borde de acceptera. Minst. Kanske 100.

1 gillning

Så jag tänkte göra också. Jag leasade ju en pre-owned bil, så den hade redan stenskott i huven och fronten och några mindre repor, har inte blivit så märkbart många fler så länge jag haft den. Så jag tror inte de kommer vara så noga.