Tänk bara in er kommande flytt. Inte säker det finns varmgarage där tänker jag.
Hur mkt drar motorn om den enbart används till att värma kupén? Borde vara mindre än om den även används för framdrift åtminstone?
Sant! Frågan är dock om det inte är värt det ändå, är ingen gigantisk prisskillnad mot bensinaren och köper jag en ny bensinare så är det typ 7-10 000 i skatt de första tre åren. Mycket bensin man får för de pengarna till hybriden.
Kanske mer att jämföra med liknande bilar med smartare lösning på värmen. Typ Passat GTE. Men vet för lite om priser för att veta om de är jämförbara.
Kan den förvärma om den är kopplad till laddning? I så fall klarar man ju sig rätt bra med förvärmning och ratt- och stolsvärme om man vill slippa starta fossilbrännaren bara för värmen. Å andra sidan misstänker jag att pluginbilar som enbart körs på el är rätt slöa då elmotorn brukar vara rätt klent dimensionerad?
Inte en susning faktiskt =)
Jag har haft två plugg-in och motorerna klarar vanlig statstrafik. Men inte om du vill göra en omkörning typ. Sedan var de två jag hade(V60 D6 och Passat GTE) lite olika mappade. Men i grunden ungefär det samma. Volvon hade dock diselvärmaren som "extravärmare" även när man körde vilket gjorde att den gick ganska mycket när det var kyligt.
Ingen av mina hade förvärmining. Med det var ju ett tag sedan jag hade dem. Den sista lämnades tillbaka 2020 tror jag.
Vår ceed phev från 2021 kunde inte förvärma även om den var inkopplad till laddaren. Det kan åtminstone Seat
Finns Seat ens längre? De gjorde väl om helt och säljer bara lite sportigare bilar (iaf till utseendet) under märket Cupra?
Var samma på Optima, en av de största anledningarna till att jag aldrig köpte någon plugin. Ovärt att behöva koppla in två olika sladdar om man vill ladda och värma.
Verkar vara så.
När vi kollade laddhybrid för 4 år sen var seat Leon ett alternativ. Verkar inte finnas längre
Är det specifikt för Kia att de inte förvärmer eller är det standard på PHEV? Vill minnas att när jag var på Toyota, så sa de att RAV4 PHEV hade batteriförvärmning via sladden.
Vet ej, men det är ju en dyrare konstruktion att ha en värmepump för att kunna värma bilen på annat sätt än via restvärme från fossilmotorn.
Vad tror ni om denna då? Fullutrustad med allt som går och helt okej mil på den.
Den ser väl kanon ut och bra pris. Fördelen med Kia är ju att man får mycket utrustning för ett bra pris. Och en Plug-In Hybrid känns väl rätt för er.
Bara att slå till!![]()
Det ända jag kan anmärka på är ju ”färgen”.![]()
![]()
Japp håller med, hade velat haft deras gröna men dyker sällan upp tyvärr. Har vit bil nu och hade gärna bytt men priset känns bra.
Den största dealbreakern för mig är öppningsbart glastak. Har sett en hel del problem med detta på Volvo & VAG bilar, vet inte om KIA har det. Men en vattenfylld bil är aldrig kul.
Öppnar man det ens när man har AC?
Nä jag gjorde det aldrig på min förra Kia. Helt meningslöst och hade räckt med panoramaglas egentligen.
Japp KIA är stenhårda på garantierna så move on.
