Vad ska jag köpa för bil?

Vad har en bil från 2024 för säkerhetsfördelar som en 2014 inte har, vägskyltsassistans? kaffeassistans?
Jag skulle faktiskt själv kunna tänka mig en elbil i min nya situation som pensionär, kommer bara att köra 1000mil/år men jag kan inte räkna hem den ekonomiskt. Det krävs nästan solpaneler som också är en kostnad. Nä jag sparar min dieselmerca så länge det är politiskt möjligt.
Vad det gäller utsläpp så har jag en global syn på det och kriget i Ukraina som ex, har förstört för lång tid framöver. Jag har tyvärr en pessimistisk syn på framtiden och människan nu när demokratin förlorar i omvärlden.

Ja det är det som lockar med Kia faktiskt! Jag köpte Kia Sportage när de kom med den stora faceliften för rätt många år sedan nu och jag har ägt bra många bilar genom åren men den bilen älskade jag verkligen.

Hade den i 4 år och njöt hela tiden. Sålde den för att bagaget var för litet när vi fick andra barnet. Jag testade en stund med takbox men det var ohållbart haha.

1 gillning

ja kör sportage idag , helnöjd , men letar ( byter innan sommaren på beg p2:a ) takbox på nästan jämnt , yster ju bil ganska ofta , detta är min 4e sportage :sweat_smile::face_with_peeking_eye:


en ny sporgate idag om du inte ”behöver ” hybrid kostar 330” men då e skatten på 10” första 3 …. hade de inte varit för de så hade ja köpt direkt !!

1 gillning

Vad tror experterna om denna då?

Lär ju inte vara någon raket direkt, 0-100 på 11sek. Och ett batteri på 8,9kW kommer du inte långt på el. Men är du ok med dessa prylar så lär den säkert duga gott. Den var ju billig iallafall och har inte gått långt alls.

Kolla så att den kan värma kupén från batteriet. Kia hade tidigare på sina hybrider att de startade bensinmotorn för att värma kupén. Det gör att du inte kan kan köra enbart på el på vintern.
Kommer inte ihåg när de fixade det.

1 gillning

När det gäller alla Kia: Fråga rakt ut så du får ett tydligt svar, om service är gjord korrekt så att bilen inte tappat sin nybilsgaranti. Kia är hårda på det, 1 mil över och nybilsgarantin ryker.

2 gillningar

KIA är hemska på detta. Verkar som ÅF satt i system att inte kunna ta bilen inom den rätta tiden. Har en kund som åkt in en månad innan och fått vänta 6 veckor på service. Inte OK då de beställt i god tid kan man ju tycka. Han åkte senare på 20K i straffavgift för förseningen för detta när han lämnade tillbaks leasing bilen.

2 gillningar

Står i värmegarage så det är lugnt!

Är inte ute efter vrålåk, ska ta mig från punkt A till B typ, sen kör vi så lite och frugan kan ladda gratis varje dag så vi skulle nog inte behöva tanka mycket.

Det handlar ju inte bara om att åka iväg med varm kupé, även hur kupén värms under körning. Startar bensinmotorn efter några minuters körning i minusgrader är det ju mindre kul.

1 gillning

Så om den står varmt räcker det inte?

Nej, iallafall har det varit så på tidigare Kia plug-in hybrider, att för att bibehålla värmen i kupén så drar den igång bensinmotorn trots att hybridbatteriet varit mer eller mindre fulladdat. Det sker ju fortare desto kallare det är. Så det kan vara värt att kolla upp det innan du köper den.

1 gillning

I det perspektivet är jag väldigt nöjd med min Kia-återförsäljare, aldrig någon lång väntetid för service och liknande. Max en vecka.

Har en VAG-bil på jobbet och i somras när den havererade erbjöd VAG-verkstaden tid i slutet av september. :joy:

1 gillning

Känns som det där med service och märkesverkstäder kan vara väldigt varierande. Finns liknande skräckexempel hos de flesta tillverkare.
Men är det havererad VW, så fixar ju @RolexJocke det under en kafferast. :slight_smile:

I just detta fall köpte jag en OBD-läsare och klarade faktiskt att fixa felet på en kafferast. I just detta fall. :sweat_smile:

1 gillning

Frun har haft två Kia plug-in hybrider och det får bli bra varmt om den bara skall köra på el. Under 12-14 grader så vill den börja använda bensinmotorn för att värma bilen. Så under 6 månader här i Sverige så går det inte att bara köra på el. Så vidar du inte stänger av värmen och pälsar på dig extra mycket. :cold_face::cold_face:
Det är det som är lite synd med Kia Plug-in hybrid att man inte kan ställa in det själv utan bilen sköter det automatiskt.

1 gillning

Vi har typ 20 grader i garaget året om så det ska nog gå bra isåfall =)

Frågan är hur fort det går att det blir kallt i bilen när du har kört ut ur garaget och har frugan varmgarage på jobbet?

Hon åker upp och lämnar kidsen (tar 5 min) sen till jobbet (10 min) så vettefasen faktiskt.