Alla jävla varningspip som implementeras i alla bilar numera, vilket år kom dem? Farsan köpte ny bil nyss och blir galen på att det piper om allt hela tiden, tänkte om jag kanske slipper det på 2022:an jag länkade ovan.
2024 så kom ju den obligatoriska hastighetsvarnaren. Men just Kia har extra mycket pip, framförallt deras backljud kan göra en galen.
Ah nice då slipper jag den! Tycker det piper vidrigt i min franska fisk också när jag ska backa.
Jag stör mig extra mycket på pipet när man stänger bakluckan i mustangen. Varför ska bakluckan pipa? Vissa saker var faktiskt bättre på @RolexJocke s tid innan de uppfann pip i bilar.
På hans tid var det väl hästar som frustade man störde sig på?
Hästar med skor som klapprade i kullerstenen var nog inte att leka med heller.
Fick svar nu att den är servad inom tid och frågade även om vintersulor. Bra deal eller inte? Ska nog gå att pruta sig lite sen också.
Hej.
Vinterhjul har jag begagnade för 9900 kr (Goodyear friktion på Kia originalfälg) eller helt nya för 12500 kr på 3:e parts-fälg med Kumho eller motsvarande fabrikat och då kan ni välja mellan dubb eller friktion.
Antingen prutar du på plats eller får dom slänga in vintersulorna i priset.
Yes är planen, alternativt att de får slänga på lite extra på min inbytesbil.
En tanke som dök upp. Om frugan laddar gratis på jobbet varför inte 100% el? Kan ju inte bli bättre.
Platserna är inte alltid lediga, sen har jag räknat på det och så lite som vi kör så får jag inte ihop kalkylen riktigt =)
Ni får ju en fin elbil för 300 tänker jag. Samt ni kör väl inte så mycket så laddning en gång i veckan?
Har inte riktigt hittat någon vettig elbil i den prisklassen som lastar så pass mycket som vi behöver på sommaren.
En ny MG5 Electric kan du få för 300. Storleksmässigt bör den vara likvärdig med Kian. Men den är inte så kul räckviddsmässigt eller laddningsmässigt.
Eller utseendemässigt, känns så billig tycker jag.
Jag tror ärligt talat inte den är så mycket sämre än Kian i vare sig materialval eller kvalitet, har inte suttit i nån MG så jag kan ju inte säga säkert. Men de Kia modeller jag åkt, eNiro och Ceed PHEV så har de varit ganska plastiga och bullriga inuti. Optima och EV6 känns betydligt mer premium dock. Men det är klart, de två sistnämnda kostar ju nästan dubbelt upp. Man måste känna själv vilken man trivs i ![]()
Jag har testat MG och känns som allt knakar i bilen, så den blir det icke. Men blir ingen elbil ändå =)
Har du kollat på någon optima förresten? Där får du ganska mycket för pengarna, de har något år extra på nacken nu, men är ett stort steg upp från Ceed komfortmässigt.
Kia Optima GDi 205hk Plug-in Hybrid Advance Plus 2 / Läder (MGD41E) - Bytbil.com ![]()
Japp, kört en med och gillade faktiskt Ceed mer. Sen utseendemässigt har jag supersvårt för optiman.
Nyfiken, på kalkylen, kanske blir en glädjedödare (sorry!), men är det bästa ekonomiska beslutet inte att köpa ny bil om den ni har funkar och ni kör så lite. Reparationer för 20k per år är ju ingenting mot vad en ny bil kostar per år.
Vill man köpa en ny så ska man ju det, tänkte bara på det mest ekonomiska ![]()