En annan bil med premiumkänsla som man lätt glömmer bort är VW Arteon. Ser ut att gå att få en vettig för ca 350K.
Volkswagen Arteon TSI eHybrid 218hk Shooting Brake R-Line (LLD09M) - Bytbil.com ![]()
Det hade det varit men franska fisken vi kör idag har bjudit på fel efter fel nu senaste året så vi känner efter inrådan från @RolexJocke att sälja bilen haha. Nu blir det ju inte heller en ny bil utan en begagnad =)
Ja den ser lovande ut, men lite för dyrt!
Är väl väldigt få som behöver köpa nya bilar för att få budgeten att gå ihop. De flesta gör det för att de vill ha något trevligare. Sen vill man ju byta upp sig. Jag hade tänkt att jag inte ville ha nåt dyrare än Mustangen för 6k/mån. Men efter att ha provkört en ny Polestar inser jag att jag gladerligen betalar 8k/mån inklusive allt.
Lite så jag känner nu när vi ska byta. Jag och frugan har pratat om vad vi stör oss mest med och det mynnade ut i att vi vill ha lädersäten (på grund av barnen), elstolar med minne (då vi delar på en bil) och sedan ska det kännas som ett lite modernare steg upp vilket det blir med Ceeden. Får automatisk parkering (som jag iaf inte kommer använda men frugan gillar det) och massa annat lull lull som vi inte har idag.
Ja, man prioriterar och värdesätter olika saker. För min del är lädersäten ett minus, de blir kalla på vintern och svettiga på sommaren. Om man som jag, kollar på Polestar, så kan man få ventilerade lädersäten, men med leasing så blir det en extra tusenlapp per månad, inte aktuellt. Har ju någon form av veganläder nu, gillar det inte av ovan nämnda anledning.
Det som generellt sett är viktigt för mig är att bilen ska vara bekväm att åka i, att man sitter bra i förarstolen, att bilen skall vara tyst och stabil på motorväg. Sedan kommer utseendet och den ska vara någorlunda praktisk att lasta.
Rent elbilsmässigt är det viktigt med bra räckvidd, någorlunda snabb laddning, förhållandevis låg förbrukning och ett vettigt infotainment med bra ruttplanering. Egentligen skulle en Tesla M3 kryssa alla dessa boxar för mig, men kan inte köpa en Tesla nu av andra skäl. Då känns Polestar som den enda logiska kompromissen. VW ID7 skulle kunnat vara ett alternativ, men tycker den är ful som stryk och har en tråkig interiör.
Ska tillägga att jag har varit väldigt nöjd med mustangen, det jag saknar är framförallt värmepump och en vettig ruttplanering, det är forden kass på. Sen saknar jag justerbara lårbensstöd i framstolarna.
AC i stolarna på Ceeden =)
Jag har provat AC i stolarna på en bil. Det är fan grymt bra!
Ja det var förbannat skönt faktiskt!
Fattar! Kul med nytt, följer med spänning.
Det är exakt samma saker som jag har som mål för den förmånsbil jag letar efter. Plus att det inte ska kosta överdrivet mycket.
EV6 GT Line?
De är för dyra att privatleasa, men kanske billigare att ha som förmånsbil?
Allt beror ju på hur man ska använda bilen också. Jag har noll intresse av plats i baksätet, har åkt bak i min egen bil noll gånger de senaste 10 bilar jag ägt. Bara den är bekväm i framsätet. Jag vet att Polestar är "för liten" i baksätet, men de få gånger jag har baksätespassagerare så får de nöja sig.
Jag är 1.88 och fet. Det funkar åka men slår i huvudet lite. Men som du säger 99% åker man själv.
Får du plats bakom dig själv? Jag är 186 och har långa ben men inte överdrivet lång rygg. Vill alltid ha stolen långt bak och långt ner. På min provkörning med P2, så fick jag nätt och jämt plats bakom mig själv, men skulle aldrig sitta så på en resa Sthlm-Gbg exempelvis. Men för en kortare tur funkar det absolut.
Nej. Har sätet längst bak och ratten längst ut och högst upp. Sitter som en kung.
Har jag folk bakom får jag köra fram stolen vilket funkar för mig några mil.

Litet sidospår.
Jag tycker att Kia EV 3 verkar bra. Hur står den sig mot EX40?
Är det motsvarande storlek, tänker utrymme och last? Ser att den ofta jämförs med EX30 (som är för liten för vårt behov).
Jag ska kolla upp den EV6 vad den har för förmånsvärde. Förmodligen relativt bra. Elbilar har ju en ganska bra rabatt jmf mot hybrider och där ren fossil har noll rabatt.
Bara att knappa på ![]()
@Marcus_Attefors kolla att vinter hjulen har TPMS givare så du slipper lampa som lyser i panelen.