Vad köpte ni senast? (2022)

Det finns nog två saker som en bättre kvarn hanterar en en billig. Dels är det att brygga riktigt finmalt espressokaffe och dels att kaffet inte ska bli för varmt under malningen. Därefter kommer en rad mer bekvämlighetsfuntioner. Hur stor är den, hur mycket låter den, har den timer, hur hanterar den statisk elektricitet?

Den du länkar till verkar inte värd priset då den inte har en timer, du måste manuellt slå av kvarnen. Det andra är att jämfört med den Wifa jag länkade till verkar den inte bättre på espressomalning. Alltså är själva malverket av liknande kvalitet(det är väl det du får offra på båda dessa, men det blir ändå ganska bra espresso). Kanske någon, typ @Stefan_Sandstrom som kan avkoda:

  • Hastighet att mala 0,8 g / sek.-1,1 g / sek.
  • 40 mm koniska malskivor av stål
    Det kan visa sig att malverket är lite bättre, men inget jag kan läsa ut. En kaffenörd i bekantskapskretsen säger att nästa nivå, över Wifa, börjar på ca 3000 kr. Då har de ofta lite bättre malverk.

När du köpt en kvarn finns det ett självklart knep, men inget är självklart innan man har kommit på det... Väg bönorna, inte det färdiga kaffepulvret. Då har du alltid tomt i behållaren för bönor och inga bönor blir gamla och det är lätt att använda olika bönor. Innan jag själv fattade det tyckte jag det var ganska meckigt att mala bönor. Ta bara det där att det ligger ett gäng gamla bönor i behållaren och du kommer hem med en ny laddning och är supersugen på att testa dem. Ytterst meckigt(i ett i-land) att tömma ut de gamla bönorna. :smiley:

Vissa bönor ger statisk elektricitet och olika kvarnar är olika bra på att ta bort det. Wifin är inte i topp. Men det löser man med två droppar vatten i bönbehållaren. Fick tipset här tror jag och det funkar sjukt bra.

2 gillningar

Det där med nyrustade och typ 2 veckor är intressant. Jag beställer numera ibland från https://kafferosterietkoppar.se (även det ett tips här) som kör nyrostat. Personligen tycker jag bönornas kvalitet och smaktyp är 100 ggr viktigare än att de är nyrostade eller ej.

Blev en ny tv. Nu ska man bara sälja den gamla…

17 gillningar

det tippset var från mig :). funkar galet bra om man bara häller i och maler den mängd man ska ha för tillfället. alltså inte full böhopper. men det kanske @Cherry förstod?

edit: värderna som skrevs där. man vill ha malnings så snabbt som möjligt så de inte ligger och fastnar i malen å blir varma.
Sedan är kon formad mal den vanligaste. kan bli popcorn effekten om den inte är av bra kvalite.

1 gillning

håller med dig. Det var någon här på tv som ansåg att >2veckor bönor ansågs som gamla.
Jag köper mina bönor från en kille som har butik i närheten vi bor. Många av de bönorna är 4-6veckor å riktigt bra. köper mellan 100-250g åt gången när de når 3månader så brukar jag rygga tillbaka lite..

1 gillning

Jag dricker i stort sett vilket kaffe som helst så länge det är svart med härligt brunt skum på toppen. Blaskigt kaffe går däremot bort.

Sedan dricker jag inte kaffe varje dag utan dricker te till vardags.

1 gillning

@Stefan_Sandstrom

Stort stort tack för era utförliga svar, och engagemang såhär i juletider. Jag tackar och bockar (hö hö :joy:). Kaffe likt landsvägscykling är en materialsport. Jag ser fram emot att grotta ner mig bönor och tekniker, nu när jag snart har all hårdvar i hamn.

Bli till att beställa en Wilfa ikväll när lugnet lagt sig.

:ram::ram:

2 gillningar

Säger som Fylking: Äntligen.

Har suktat länge efter denna.

Klicka här om du är nyfiken

12 gillningar

Är så konstigt att läsa texter från dig som inte innehåller skrattande emojis :joy:

Jävligt läcker klocka och bilder! Vad kostar en sådan pjäs?

1 gillning

Låter som en riktig ”svenskklocka” vi har ju dille på veckonummmer :sweat_smile:

1 gillning

Hantverkarklocka. :joy:

Tackar.

Ibland kan jag anstränga mig och utelämna skrattande emojis.

Dessa är svåra att hitta så de är svåra att prissätta begagnade, låg runt €14K nya 2012.

2 gillningar

Wow, grattis. Väldigt ovanligt med veckonummer. Kan inte komma på att jag sett det tidigare på någon mekanisk klocka.

1 gillning

Det är som med snus. Swidish Match säger att deras snus blir bättre efter ett tag. Men de har efterfrågan på helt nygjort snus så de säljer även det.

Det näst viktigaste både med kaffebönor och snus är att de inte är för gamla. Det viktigaste sedan är att en öppnad förpackning inte får stå för länge. Jag förvarar mina i kylen om jag vete att det kommer ta ett tag att förbruka bönorna. Riktigt dyrt kaffe har jag även haft i frysen. Men visst har vi diskuterat det någon gång?

1 gillning

Jo det finns fler som gjort denna komplikation men det blir oftast rörigt på tavlan då. GO har ju lyckats att göra denna riktigt clean och tydlig med ett grymt hantverk under tavlan.

Här är ett par exempel på hur det kan se ut annars.

3 gillningar

yepp.. Jag fryser också bönorna.

1 gillning

Jag köpte ett usb minne och mat att äta men inte i samma affär.
/Maria

1 gillning

En Wilfa Xplode Vital blender :+1:t3:

8 gillningar

Varför har man ordet xplode med i namnet på en blender? :thinking: jag hade hållit i locket varenda gång :laughing:

5 gillningar

Haha de undrar jag med, men den höll efter första körningen iaf :rofl:

1 gillning