Vad köpte ni senast? (2022)

Både rom och bourbon must är goda, ekfat minns jag sädär, inte lika fin i smaken

Ja. Ekfatslagrade är inget speciellt.:+1:t3:

1 gillning

Två biljetter till:

https://orionteatern.se/arkivet/annakarenina/

1 gillning

Slog till på ett Doorman L3 häromdagen då vi fick klart att de tog tillbaka vårt tidigare Dorma D-key som gick sönder efter 3 månader typ… :slight_smile:

Dock får jag inte installera det förrän köket är klart, säger hon…

Fått tag på en kamin också, har redan beställt en sedan någon månad, men fick leveransdatum nu v49 nästa år…

5 gillningar

Mkt bra. Bubblan kan bli lite av kulturkalender..:smiley:

1 gillning

Köpt mig en våg, till mitt nya kaffeäventyr. Nästa köp blir en kvarn.

Finns det någon consensus i bubblan runt vilken kvarn det gäller att satsa på?

Brygger press eller mocka.

Vad säger @xms67 @Stefan_Sandstrom samt @RolexJocke just för det mekaniska :heart:

4 gillningar

Kan inget om kaffekvarnar då jag kör instant.

Fick du med ziplockpåsar och becknarväska till vågen? :joy::joy:

2 gillningar

En mkt prisvärd är Wifi Svart Roma:

Jag har den själv och tycker den är mycket bra.

2 gillningar

Kvarn är lite av djungel. Vad vill du göra för kaffe?. Espresso, brygg, v60?

Niche zero är ju alla kaffenördards riktmärke just nu.

edit: Vågen serut att vara grymt bra köp. En bra detalj är om den kan börja räkna sekunder såfort trycket ökar på plattan..

Vad är det för funktion/bra för?

1 gillning

så man vet hur lång extraction man har.

Ok, har märkt det själv. Finns en del att välja på. Kommer framförallt att brygga presskaffe samt i mocka kanna.

Topp! Den var ju inte orimligt dyr heller! Ska hålla lite koll under mellandagarna.

1 gillning

Allt är med, samt laddning med USB-C :partying_face::joy::joy::joy:

God Jul :christmas_tree:

1 gillning

då kommer en sådan som @xms67 rekommendera fungera utmärkt.

2 gillningar

Perfa. Skönt när allt är så enkelt, så kan en ju alltid leva upp när behovet finns.

Tack och God Jul :snowman:

2 gillningar

Och @xms67. Kollat runt lite, bara för att.

Finns något med denna kvarn; Köp Kaffekvarn, Encore - Baratza | KitchenLab

Som motiverar det dubbla priset jämfört med Wilfan skulle ni säga?

Kaffenörderi finns inga grönser.
Jag har en Sette 270W som är är supernöjd med. Den är grym på espresso för den maler runt 5g/sekunden så grind bur hinner inte bli överdrivet varm när man maler espresso. Den är dock inte den bästa för att göra pourover. Så det handlar mest om vad du vill göra och den din budget ligger på.

Jag började min kaffe nördresa med en sage cm800 (har jag för mig den hette) å så har man jobbat sig uppåt. Jag ögar på en rocket faustino 3.1 nu... kommer det göra stor skillnad på kaffet?... tveksamt... men är man kaffenörd så är man.

Jag tycker den du länkade är en bra början på kafferesan. En av de viktigaste komponenterna är ändå råvaran. Alltaå bönorna. Här går vi på TV åt två håll. Vissa anser att de ska vara så färska som att den kan förtäras dagen efter rostning. Och jag anser de måste få vila och släppa gaserna i 2 veckor.... jag har självklart rätt på den frågan :wink:

(insert @RolexJocke pappaskämt)

6 gillningar

Jag nördar in mig på andra saker, kaffet ska gå snabbt att fixa och dricka. :joy::joy::joy:

3 gillningar

Smakar det illa får man dricka fort :wink::grin:

3 gillningar