Finns inget krav på att se ut genom bakrutan, alla bilar har inte ens en sådan (och då syftar jag inte på Polestar 4) och du kan ju lasta grejer hela vägen upp till taket om du har en kombi.
Antar att samma regler gör att du kan mörktona alla rutor bakom b-stolpen.
Jag och sonen var i Storlien en vecka för några år sedan, typ 10. Då var det -27 till -31 varje dag utom en och då var det -16 och väldigt hård vind. Jösses vad kallt det var... Sonen var ju bara 6 år så man fick verkligen se efter honom.
Jag hade dessutom min alldeles nya Passat GTE(plugg in hybrid) och på nätet skrevs det om att de inte gick att starta vid mer än minus 25 eller något sådant. Men det fungerade helt utan problem. Men första gången vi skulle iväg en morgon var jag klart orolig.
Oooh, scary. Fick åka hem till mina föräldrar för en 5-6 år sedan då de var helt insnöade. Kunde inte komma ut vare sig på fram eller baksidan. Tog en bra stund att skotta sig genom drivan till ytterdörren. Men dörrar och fönster höll för trycket i alla fall.
Har kompisar som är där nu och det gick bra att åka igår, kallt attans om fingrar när kameran skulle fram, in i värmestugan och värma sig ofta. Sen hade de och vi också fotvärmare i pjäxan vilket hjälpte mycket. Men när vi va rdär var det bara -18 ish, men mer vind, så köldeffekten på pjäxan var ganska bra den med.
Våra kompisar hade en Passat hybrid typ när de kom, (minns ajg det som, tror aldrig de hade diesel för fenomenet som jag beskriver låter mer som dieselbil. )(e köper oftast passat numera ändå så det var inget som avskräckte. , men då behövde de montera på en lucka på luftintaget fram när det var för kallt för bilen orkade inte köra på bra effekt, än mindre bli varm inuti.
Om man är i Åre så är det bra med kyla. De flesta tänker inte på att det är mycket varmare uppe på fjället mot vad det är nere i dalen.
När jag bodde i själva byn så brukade jag kolla på röken från värmeverket för att se var inversionsgränsen gick för att veta hur högt upp man måste ta sig innan det blev bra.
Blev att vända om efter 200m idag. Kaos i trafiken efter all snö som kommit under natten. Typ 40 centimeter. När jag sedan skulle backa upp på min uppfart fastade jag med bilen så fick gå ut och skotta ur mig.