Vad blir det för mat?

Så flott alla har haft det. Bidrar med en bild från verkligheten hemma hos oss. :joy:

5 gillningar

Jag snor @RolexJocke:s replik. Köttbullar med mos är fint, men gurkan vet jag inte..:sweat_smile:

1 gillning

Kör lite nattamat.

6 gillningar

Jag fotar sällan maten, men familjen ville ha plankstek dagen till ära, så det styrde vi upp, ryggbiff, bea och baconlindad sparris :slight_smile:

Nattamat är sjukt gott. Men nuförtiden har jag svårt att sova om jag käkar för sent. Men ni kanske bara är halvvägs i firandet..:grin:

1 gillning

Vi vill höra om din delikata nyårssupé!

Den blev väldigt bra. Det var första gången jag gjorde Tomahawk i gn så jag var lite nyfiken på hur det skulle gå men det blev perfekt. En inbyggd köttermometer i ugnen är kockens bästa vän..:blush:

1 gillning

En last jag har. Alltid gillat att äta sent på kvällen. Och har inga problem att sova. Dricker även kaffe när som helst på dygnet.

1 gillning

Grattis..:grin:. Även koffein har jag blivit känslig för om det intas för sent..:man_shrugging:


Bästa som finns :heart_eyes:

4 gillningar

Bara undantagsfall jag dricker kaffe efter kl 17. Helt hopplöst att somna annars. Känner mig som en riktig gubbe. :sweat_smile:

Mina föräldrar brukar dricka kaffe innan de lägger sig, så det verkar inte vara genetiskt.

Kaffe och Redbull och cola kan intas närsomhelst på dygnet :blush:

Jag har gränsen vid 18:00. Alkohol kan till viss del balansera det hela, men då räcker inte två glas vin vid 20-snåret.

Brukar ha gränsen vid 18.00 för kaffe också. Uppskattar det mest till frukost.

Oxfilepasta spetsad med sherry och körsbärstomater, satt perfekt såhär en seg nyårsdag.

4 gillningar

Tester fr. Nyår. Entrecôte, rödvinssås, potatisterrin och hel grillad vitlök.

7 gillningar

Såg riktigt smarrigt ut :ok_hand:

Det blev riktigt bra. Köttet blev lite för lite medium rare men hade på något sätt djupnat lite i smaken.

1 gillning

För snart två år sedan fick jag höra en viskning. Ett nästan hemligt meddelande om att är det något man måste testa är det kött från fjällkon. Ett mycket ovanligt djur. Det slakats ca 300 sådana per år för kommersiell köttproduktion. Det betyder att det kommer ut t.ex. ca. 600 ryggbiffar på marknaden per år. Ikväll tillagade jag en sådan. Ryggbiff från fjällko. När jag köpte den fick jag lova säljaren att äta fettkappan. Där finns nämligen smaken av hela fjällvärldens fauna. Välj en blomma, en grässort, blunda och du finner den i kappan sa han.

Levde det upp till förväntan? Ja, men kanske inte så att jag satt här och svimmade..:grin:. Kul att prova helt enkelt. Fjällko - check..:sweat_smile:

8 gillningar

Vad roligt att testa ändå! Vackert Airfryade pommes ser jag där med!

1 gillning