Jag använder DuckDuckGo's webbläsare på mobilen. Även Firefox Focus. Jag tittar dock sällan på YouTube och laddar oftast ned det jag vill titta på med yt-dlp, (terminal-based). Som för övrigt fungerar på SVTPlay + massa andra sajter.
Jag har inget YouTube-konto, eller Google-konto. Har aldrig haft. Samma med Apple, MS, Facebook och så vidare. Jag har aldrig behövt konton där. Jag har dock ett Amazon-konto för att köpa lite prylar, även Prime på det.
Annonserna är mest störiga att titta på, trackers kan slöa ner värre än annonserna. Då blir det snabbare på sidor med många av trackers med adblock påslagen.
Ärligen så tar jag gärna en långsam sida än en sida med annonser.
Dubbla Pihole och jag kör Brave browser. Tar bort i nästan allt.
Jag fattar att sidor behöver tjäna pengar. Men gör det inte med dåliga reklamer. Gör det med riktade inlägg/annonser som passar det vi är intresserad av, så som Feber och Bubblan börjar bli bättre på. Tvinga inte på mig skit.
Så länge det kommer annonser som jag inte är intresserad av så är det adblock på.
Tyvärr är det värsta med riktad reklam att du måste ha en någon form av ad profil då. Dom som lägger upp annonser måste känna dig och kunna spåra dig på nätet.
Google m.m. gör så redan idag. Det bästa i mitt tycke är om man kikar på till exempel hörlurar, så kommer det reklam med hörlurar på den sidan o.s.v.
Själv så biter inte reklam på mig, jag blir bara irriterad på all reklam och avskyr den mera. Det spelar ingen roll om jag vill ha prylen ifråga. Jag har aldrig klickat på reklam, och kommer aldrig göra det