Jag har använt 1Blocker sedan möjligheten lanserades för några år sen. Men det var mer av ett set it and forget it. Nu har utvecklaren gått vidare till någon prenumerationsmodell och jag tycker content blockern sabbar många svenska sidor. Vad använder ni för tillägg?
AdGuard
1Blocker X. Fungerar bra, samt att det är enkelt att vitlista en sajt.
1Blocker X
AdGuard Pro. Fungerar klockrent.
visst är det så att när den blockar en annons så får inte websidan betalt för den visningen?
Wipr.
Pi-hole och WireGuard VPN-server hemma som telefonen automatiskt ansluter till när jag lämnar wifit hemma. Överkurs? Kanske men slipper reklam och bli trackad.
Jag använder, som många andra här, 1Blocker på alla mina enheter. De släppte nyligen en ny universell version som även fungerar i macOS.
De har en prenumerationsmodell men 59 kr/år är inget att bråka om. Dessutom ingår familjedelning i prenumerationen.
Gör den sitt jobb på macOS? Har testat ett gäng, men ingen har faktiskt blockerat annonser eller pop-ups i Safari.
Ja, och i de fall den missar kan man göra egna regler. Gillar att den kan blockera kommentarsfält och sociala widgets också. Vill slippa se dem (och bli spårad av dem).
Toppen, får testa den då!
Kör också 1Blocker på alla enheter.
Verkar vara i form av en VPN-profil.
Såg också det men ser ingen ikon i statusfälten för VPN. Det står ju att det “on device” vad det nu betyder.
Ska läsa på lite mer om det senare. Avvaktar med att installera en profil.
Läst på nu och säger: kör på!
Undantag: Om du behöver använda din iPhone eller iPad med en annan VPN-profil.
Vad är det som gör detta till din slutsats? Nyfiken då jag inte vet hur det funkar.
Firewall runs in a network extension on iOS and acts as a local proxy or gateway between you and the internet. When it sees a request is being sent to a block-listed host, the extension just drops the connection. Other requests stay untouched and work just like before.
— https://backstage.1blocker.com/1blocker-4-0-now-with-in-app-tracker-blocking-2b7ebf0b4acb
1Blocker does a nice job walking users through setting up Firewall, which requires a local VPN profile to run on your device. That allows the app to run a network extension that monitors the traffic between your device and the Internet, blocking any trackers that attempt to transmit data. All of this happens in the background, locally on your device.