Vad använder du din Raspberry Pi till?

Konstigt? Inte ett dugg konstigt, som jag ser det. Det är ju garanterat ett visst dns-uppslagsbok måste kunna göras för att kunna visa dessa enheter. Kan inte det dns-uppslaget genomföras utan nekas så går det såklart inte att visa dem.

Dessa enheter hämtas från ditt icloud konto. Har du egna filterlister eller kör du standard?

Körde med de sex man erbjöds som standard när jag satte upp den, dock är det ju någon annan som administrerar dessa och inte jag.

Någon som övervägt Adguard vs. Pihole? Adguard går att köra direkt i Home Assistent.

Vill dra igång någon av dessa men vet inte om jag orkar skaffa mer hårdvara… :laughing: VirtualBox någon?

Värt att köpa en Raspberry Pi istället för virtualbox imo.
Jag köpte en Pi Zero W bara som kör Pihole. Ska börja laborera med home assistant också men har varit för bakfull idag för att ens orkat börja tänka på det :stuck_out_tongue:

1 gillning

Jag kör PiHole i Virtualbox. Fungerar utmärkt.

1 gillning

Drog igång AdGuard på min Home Assistant och det fungerar kanon. Snyggt gränssnitt och Dashboard också.

Grymt! Kan bli att jag byter helt till det också då… eftersom Home Assistant slutat med stödet för PiHole.

Tyvärr blir man ju beroende av att ha en laptop/pc igång hela tiden. Är rätt skönt att kunna ha en liten Raspberry liggandes bara som alltid är på. :slight_smile:

Japp. Kör den på min Mac Mini som står som server. Men det förutsätter jag att @mrTravolta vet :smiley:

Aaah då är det ju helt ok! :slight_smile:
Jag kommer beställa en Pi 4 nu efter att jag kommit igång med det.
Är ju riktigt kul att laborera med!

Ja det är skoj :smiley: Hade min som retrokonsol innan pch ni står den med Hoobs :smiley:

1 gillning

rpi 4 2gb

  • pihole
  • home assistant
  • zigbee2mqtt
  • tvheadend (tvkort)

och lite annat smått och gott

3 gillningar

Funkar de på en pi?

Absolut, inga problem. Kört samma uppsättning på en rpi2 utan problem, tar bara längre tid att installera allt.
Kör allt i docker containers (med portainer för att få en webportal att se), fungerar hur smutt som helst

2 gillningar

Läckert! Måste prova det på nästa pi! :slight_smile:

Hjälp! Ska fixa HA hos en kompis men får bara en grön skärm från rPi 4 innan den blir svart och inget händer. Vad gör vi fel?

Följt denna: Home Assistant COMPLETE Beginners Guide 2022 - YouTube

Säker på att du använder rätt image? Jag råkade köra in image för pi3 en gång och då fungerade det inte.

1 gillning

Har ni anslutit en skärm direkt till den? Då är jag ganska säker på att det blir så, finns inget lokalt gui. Ni behöver ansluta till den från en annan enhet.
"START UP YOUR RASPBERRY PI"
Raspberry Pi - Home Assistant

2 gillningar

Att den inte visar nåt GUI på HDMI vet vi men att sladden satt i hade ingen betydelse när vi testade att köra från SD-kortet. Däremot vägrar den starta från en SSD. Vi gav upp och nöjde oss med SD-kortet för tillfället.

Tack för hjälpen! :v:t3:

3 gillningar