Vad använder du din Raspberry Pi till?

Hade ni både SD och SSD i samtidigt?
Verkar lite kinkigt vilken kabel som används till SSD också, om det kan vara det? Jag använder en sån här StarTech SATA 2.5" till USB 3.1 Gen2 Type-A - Inet.se Den var "bekräftat kompatibel" enligt nån sida som jag inte minns namnet på när det begav sig för mig.

Internet-Pi

Mitt favorit projekt senaste tiden. Tog en RPi4 som jag hade liggandes och installerade Internet-Pi. Ni kanske känner igen Jeff Geerling från Youtube?

Jag använder en RPi4 1gb eftersom 3b+ inte klarar 1000/1000gb.

Installeras enklas via Ansible.

Via grafana får man en fin dashboard som mäter ping, hastighet osv osv osv.

Rätt intressant att mitt speedtest visar 439Mb/s. För går jag in lite djupare på nätverk så ser det ut som att jag nyttjar mina 1000. Kan konstatera samma om jag kör iperf.

Även dashboard för att koppla till flera maskiner. Jag har mina olika serverar inlagda också så kan får en snabb överblick.

Kul projekt att som jag mest gjorde för att lära mig ansible, men visade sig att jag använder dashboarden mycket.

Min RPi4 får dessutom agera secondary dns med PiHole som är syncat mot min main pihole genom gravity-sync.

Om någon ska prova så är det bara att hojta till om hjälp behövs. Kul lite projekt!

2 gillningar