Vad använder du din Raspberry Pi till?

Bättre vet jag inte, men den kan användas till annat om man vill.

Jag fick igång pi-hole igår, och är de nån här som använder den via mobilen utanför Wi-Fi? Och hur isåfall gör man? :slight_smile:

Är ni nöjda med pi-hole ni som har de? :slight_smile:

Man har mig veterligen ingen som helst möjlighet att själv definiera vilken DNS du ska använda över mobilnätet, den internettillgång som ges av din operatör där.

Alternativet om man prompt vill kunna styra det är att använda VPN in till en plats där man sedan styr det för trafiken därigenom.

2 gillningar

https://www.pivpn.io

1 gillning

Kan man köra de du länka på samma pi som pi-hole? :slight_smile:

Har inte du en Ubiquiti security gateway? På den kan man köra en vpn-servern.

1 gillning

Jo, okej :slight_smile: är de värt o göra de? :slight_smile:

Jadå.

1 gillning

Ja, vill du ha access till din hemmanätverk så är det bästa sättet att göra det på.
Här hittar du en guide. UniFi - USG/UDM: Configuring L2TP Remote Access VPN – Ubiquiti Support and Help Center

2 gillningar

Har ju Pi-Hole hemma. Min fru gillar inte att när hon tex googlar på lampa, så kommer de ju upp förslag högst upp, så kan hon inte klicka på dom då pi-hole blockar de på något sätt. Går de fixas på något vis?

Det är ju annonser som visas, hade rekommenderat henne klicka en bit längre ner istället.

Annars får du kolla vad som blockas och allowa det i pi-hole.

Screenshot_20201024-174514_Brave

Nu är jag igång också! Är riktigt kul att leka med!

2 gillningar

Går den på Wi-Fi? Är de USB C?

Kan du se dina andra enheter som kör samma iCloud-konto när du går in under iCloud-delen i settings på din telefon som kör din pi-hole som DNS?

Jag kan. Lär inte ha med pi-hole fall du inte ser dina enheter.

Yes går på WiFi. Är Micro USB. :slight_smile:

Okej :slight_smile: jag köpte ju 4an, sen PoE adapter. Men den e lite större än din :stuck_out_tongue:

Ja visst går det fixa men då försvinner syftet med att blockera reklam.

Jo, det är något med pi-hole som orsakade det. Något filter eller något annat. Så fort jag ändrade dns till annan än att gå genom pi-hole så funkar det som det ska.

Var nog bara en tillfällighet. Svårt se vad dns har göra med kopplade enheter till ditt icloud konto.