Vad använder du din Raspberry Pi till?

Som rubriken! Berätta :slight_smile:

Inget längre, tidigare körde jag den som en retrokonsol hemma (men Nvidia Shield ersatte den) hade även en på jobbet för att få upp månadens schema på en stor TV, men kom sen på det var smidigare med en Chromecast och sen bara casta en flik upp på TV.

Har två. En 4:a som agerar Unifi-kontroller samt tempmätare i teknikskåpet. En 2:a som används som enkel webbserver.

Har en som jag kör Hoobs på

Har en som jag kör pi-hole på. Funkar suveränt.

En för Home Assistant och Pi-hole

Verkar krångligt som fan med pi-hole :sweat_smile: har googlat men fattar inte ändå

Hur lätt som helst om du följer guiderna på deras sida. Kör pi-hole in en VM på minin.

Jag måste va retard även att jag är väldigt teknisk.

För tillfället är bara en av mina RPi igång och den agerar Unifi-kontroller. Körde tidigare Home Assistant på en (ersattes av en NUC) och Rasplex på en annan (ersattes av ATV4K).

Kört allt möjligt på min men just nu ligger den bara i skåpet. Pi-Hole är busenkelt, typ 3 kommandon i terminalen för att komma igång. Sen lägger du in adressen som DNS och klart! :ok_hand:t3:

Jag har tre st.

  1. Kör Pi-hole
  2. Kör Node JS med Homebridge
  3. Kör mot min smarta spegel och visar där diverse information
2 gillningar

Pi-Hole. Går ej leva utan skiten!

Installera noobs från raspbian sen installerar di pihole med ett kommando.

Vad är det du inte hänger med på ?

Allt går via Mac? Får prova sen igen så :joy: stoppar den även reklam på appar? :slight_smile:

Ja. Installera rasbian på din raspberry pi.

När du väl har lagt in ett OS på din Pi så ansluter du ju till den via ssh eller via vnc för grafiskt gränssnitt.

Två st raspberrys, en med Unifi och Wireguard samrt den sista med TVheadend.

En som Unifi controller och syslogserver, en till som kameraserver som tar en utomhusvybild i timmen och har gjort så sedan i våras.

Många som använder den som unifi kontroll, e den bättre än cloud key gen 1?