USA-valet 2024

Det man ska komma ihåg är att många av de röda midwest staterna är glest befolkade.

Det är ungefär som när färglägger Sverige och målar en fjärdedel av Sverige (Norrbotten) rött.

Mark röstar inte.

Trump är så lättretlig så han kanske sätter sig i en knepig situation själv:

1 gillning

Som vanligt så är det synd om honom.

En sak som vi nog ofta glömmer

Valet till senaten

Därav elektorals kollegiet.

Senaten är lite "otrevligt". det är väl 2 senatorer per delstat oavsett befolkningsmängd?

Och "vinnaren tar allt" är inte alltid så "rättvist" - vare sig det är i USA, Storbrittannien eller "whatever"

Det blir aldrig helt rättvist och jag förstår att tanken är att skapa starka majoriteter som inte alltid speglar folket vilja i stort.

En klart intressant artikel om Demokraterna:

Kanske tycker jag att den är intressant för att den understryker min bild av demokraterna. De har blivit för teoretiska och för vänster. Vänster kanske är fel då det ofta syftar på synen på ekonomi och makt. Kanske är det mer korrekt att säga att de blivit för mycket GAL på GAL/TAN-skalan?

2 gillningar

Det är väl samma orsak som trenden att LO-anslutna lämnar S för SD?

2 gillningar

Finns stora likheter. Den här artikeln pekar på en särskilt intressant aspekt på det du skriver:
"Förklaringen till att så många svarta amerikaner kan tänka sig att rösta på Donald Trump är förmodligen inte att de blivit mer konservativa, utan att de alltid har varit det."

Tittar man på de väljare som gått från S till SD så verkar det som att de flesta har haft en ganska högerinriktade syn på den ekonomiska politiken. Men de har ändå röstat på S genom åren.
"Svarta väljare som säger sig vilja ha en liten stat och försvarar rätten att bära vapen har i stor utsträckning röstat på Demokraterna – av sociala skäl och av tradition."
Samma som för dessa gamla S väljare, de har av sociala skäl och av tradition röstat på S. Samt troligen också pga av regeringsdugligheten inom S.

Att få tillbaka väljare som hamnar i "rätt parti" är mycket svårt. S har en enorm uppförsbacke där. Det är snarare M som borde kamma sig och sträcka på ryggen och försöka hämta hem dessa. Oavsett vad, är det en ny politisk karta.

2 gillningar

Den är väl också historia? Behövs en GP som kan rensa upp bland tokstollarna!

1 gillning

Jag tror det finns ett stråk kvar, men när jag skrev var det i syfte att beskriva varför de som gått över till SD ändå röstade på S förr. Dessa väljares resa började för mer än 10 år sedan så regeringsdugligheten har eroderats som orsak att hänga kvar hos S.

1 gillning

GP ?

Göran Persson.

Jag undrar lite över trumps självbild när han lägger ut denna bild

3 gillningar

Det här att Musk lottar ut pengar till de som röstat på Trump. Stämmer det? Kan det vara lagligt?

Så länge han inte officiellt sitter i en Trumpledd tilltänkt regering, så borde det ju inte finnas några legala hinder. Den moraliska aspekten är ju dock en helt annan.

Man skriver upp sig på en namninsamling och är då med i en utlottning på 1 miljon USD. Får även 100 dollar om man skrev sig listan i Pensylvania. Är nog lagligt då det är namninsamling
Men skrämmande

2 gillningar

Gissar på att Trump och hans entourage kommer försöka få valet att ogiltigförklaras om nu Trump mot förmodan skulle förlora.

1 gillning

Risken är också att de skrämmer folk. Antingen folk/tjänstemän som ordnar väl eller vanligt folk som då inte går och röstar.

1 gillning

Tydligen så har det aldrig varit jämnare så här 2 veckor före valet

1 gillning

Inte för att jag tycker att Harris är en lämplig president för USA. Men att någon ens kan rösta på alternativet Trump är sjukt.

1 gillning