USA-valet 2024

Dags för en tråd om USA-valet igen.

2 gillningar

Det är förskräckligt. Det är förskräckligt med Trump och det är förskräckligt med Demokraterna som inte kan få fram en kandidat som är bättre(yngre) än Biden.

5 gillningar

Vad hände med Kamala Harris? Hon är ju VPOTUS. Eller är det för mycket att hon är kvinna och av invandrarbörd samtidigt?

Hon är inte populär tyvärr.

Kamala tycker jag har varit väldigt tyst och inte synts i vår media i alla fall vad jag sett.

@Zop Så Biden behöver en ny vicepresident för att ha en chans mot Trump.

Den 14 juni 1946 såg Gud ned på jorden och fann att han behövde en uppsyningsman. Så han gav mänskligheten – Donald Trump.
Så lyder budskapet i den mest säregna kampanjvideon inför primärvalen i USA. Det dånar genom samlingslokalen på Simpson College i Indianola i södra Iowa.
Suzie Morgan, entreprenör i byggbranschen, lyssnar förtjust. Hon vet att en del pastorer tycker att filmen går för långt.
– Men jag är djupt religiös och den stör mig inte det minsta. Vi har pratat om den i min studiegrupp och vi tror att Gud håller sin hand över Trump, säger hon.

USAs kristna höger är skrämmande. Något som är extra skrämmande är att folk ens kan se Trump som valbar efter allt som skett.

1 gillning

Just nu känns det som att chansen är att Trump inte får ställa upp i valet.

1 gillning

Vad ni är depressiva...

Spännande att följa utslaget i högsta domstolen gällande att Colorado och Maine har tagit bort Frumpy från valsedlarna.
Beslut kommer troligtvis i februari, om det blir så att det är ok så har vi ett spännande prejudikat som troligen kommer att spridas till andra delstater.

Trump anser ju att domarna som han har tillsatt bör dansa efter hans pipa, förhoppningsvis bortser dom från det och tittar på fakta.
Dom sitter ju på livstid så dom riskerar ju inte sparken precis..

Jag är bekymrad över vad som kommer hända med NATO om/när Trump blir omvald. Hoppas han inte gör verklighet av de planerna att USA drar sig ur NATO.

1 gillning

Det är mycket som är märkligt med det politiska landskapet i USA. En del saker får man mer förståelse för när man bor här men väldigt mycket förblir underligt. I grunden kan jag ibland tänka att det är ett för stort land för att välja en president, speciellt på det sättet som systemet är uppsatt. Jag förstår idén med Electoral college och två senatorer per stat för att inte dom folkrika kustregionerna ska få all makt, men i praktiken fungerar det ju sådär.

I just det här årets val slås jag av några saker:

  • Varför håller republikanerna fast vid Trump så hårt? Jag trodde verkligen att någon av de andra skulle kunna utmana på riktigt. Även i 'rimliga' stater som Maine är Trump förvånande stark.
  • Demokraterna är väldigt fega och vågar inte förändra någonting. Min känsla är att ingen egentligen gillar Biden utan han är bara den enda kandidaten dom kan enas bakom.
  • Jag förstår inte varför man underutnyttjat Kamala så till den milda grad under hela mandatperioden. Hon må inte var superpopulär men iallafall relativt ung och en frisk fläkt.

Eftersom det med största sannolikhet blir Biden-Trump i presidentvalet håller jag tummarna för att Demokraterna verkligen mobiliserar och går ut och röstar så vi iallafall slipper fyra år av Trump.

2 gillningar

Mon läsning är att trots att hon är den kanske rimligaste av demokraternas identitetspolitiker så funkar inte identitetspolitik när du har makten. Dessutom verkar hon inte ha ett tillslag på bollen som fungerar. Dvs hon har svårt både med media och i möten med vanligt folk.

Jag håller med om att Trump är oförklarligt stark. Att en högeridiot skulle kunna få stöd får man ju acceptera, men en på den här nivån..? :exploding_head:

Demokraterna som parti verkar ju helt ha gått i baklås. Klart präglade av en väldigt radikal falang med starka identitetspolitiska rötter. Även om de inte är i majoritet så är de tillräckligt starka för att blockera mer rimliga kandidater och politiska förslag.

Kanske är det det som är kruxet, men jag vet inte dom jag sett henne tillräckligt för att veta det. Hon var ju uppenbart framgångsrik i Kalifornien. Sen är det väl svårt för henne att inte vara identitetspolitiker som färgad kvinna.

Trump är ju inte ens till höger utan bara populist. Jag har inget som helst problem med traditionella republikanska idéer (jag tror t.ex. att Mitt Romney varit en utmärkt president) men dom har ju helt drunknat i MAGA-rörelsen.

Hela tvåpartisystemet är väldigt problematiskt, speciellt för demokraterna. Båda partierna är ju breda som ett svenskt höger- eller vänster-block så resultatet blir hela tiden uddlöst.

Det är så många rättsliga processer igång mot Trump:

Vore märkligt om han fick bli president om han blir fälld på några av dem.

Finns tyvärr inget som förbjuder någon att bli president trots brottsanklagelser, han kan till och med vara president från finkan..
I och för sig kanske han benådar sig själv rätt så omgående :blush:

Jag trodde att om man var dömd för brott räckte för att inte få bli president men så är det inte då?

Nope, är man dömd så får man i vissa fall dock inte rösta.

Detta gäller väl, i än högre grad, republikanerna som har en liten falang i kongressen som blockerar allt?

Populist och fullblodsegoist.

Jag är förvånad över att så många blundar för alla tecken på hur farlig han är.

Romney hade troligen varit bra!

1 gillning