UniFi eller annat mesh med Wi-Fi 6 (eller 6E)?

@Randomdude Du är inte på väg att lösa några problem här. Bara ett behov av att köpa nya grejer. Du har redan det bästa systemet, tweaka och justera det i stället.

2 gillningar

Fixat kabel nu för att dra till de rum jag behöver. Sen tänker jag kanske köpa en UniFi puck till övervåningen så har jag en på varje våning?

Du behöver inte ens fast kabel räcker med Unifipuckar men kabel är alltid nice.

1 gillning

Kabel till Mancave samt tv nere vore ju trevligt. Sedan puck på varje våning. Borde bli kanon

1 gillning

Annars kan du ju ta en kik på denna + några APs:

Bör fungera :wink:

Har du problem med täckningen idag? Har du optimerat placeringen av dina befintliga puckar isf?

Jag spelar mycket, och där märker jag att det behövs kabel.

Har bara en puck idag och visst fungerar det bra, men man kan alltid göra bättre. Velat ha kabel till kontoret sen jag flytta hit :sweat_smile:

Har du problem med täckningen efter att ha placerat den optimalt?

Har inte problem med teckningen. Är mer jag vill ha riktig fart på de enheter som kräver det, tex Xbox, tv nere osv. Fasta enheter

Fast det löser du ju med kabeln. Vad ska du då med en extra ap till?

Det bästa är att ha kabel till alla stationära prylar, det har jag idag. Sen kör jag WiFi på lurar & paddor och det som kräver WiFi. Jag har WiFi6e men inga WiFi6e prylar än så jag vet inte hur mycket bättre än WiFi6 det är.

1 gillning

Mer för att kunna få mer Wi-Fi på tomten :slight_smile: sen har jag ju betong tak från undervåning till övervåning, så det drar ju ner lite

Väldigt intressant tråd, tackar alla som bidragit :+1:

Jag sitter med 4 Asus-routrar som jag kör AiMesh på via ethernet backhaul. Jag är inte helt nöjd med denna konfiguration och det beror förmodligen på att de äldsta routrarna i min setup är en Lyra och en Lyra mini.
Funderat på att byta till Unifi-produkter men tyckt att det verkar dyrt och lite komplicerat. Om jag ändå tar steget och går över, skulle det då räcka med en UniFi Security router och ett par accespunkter?

Med Unifi-produkter får du en bättre helhet mellan prylarna och mera enterprise nivå på allt.

Om du menar UniFi Security Gateway så är det bara att lägga på APs på den. Den billigaste USG börjar dock bli till åren och skulle må bra av att bytas ut. Du måste även ha någon form av controller till det. Antingen i din dator eller en UniFi Cloud Key från Ubiquiti.

Jag har den usg, vad bör man byta till ? Och vad märker man för skillnad med en ny? :slight_smile:

Har du den redan och är nöjd så kör på. Mera om man ska köpa nytt tänkte jag.

Okej, men vad är det för skillnad man kan märka av ? :slight_smile: det jag vet jag kan sakna är att kunna skanna av med iPhone för att se hur bra täckningen är hemma på Wi-Fi, det går tyvärr inte med de .

USGn är lite trött om man börjar slå på lite grejer i den som till exempel DPI (Deep Packet Inspection). Sedan är det ju lite hur snabb lina du har också. DPI på och en snabb lina kommer sänka farten ganska så mycket.

Okej, har 500 idag.

Vilken variant är att rekommendera idag då tex? Tänkte bara kika :slight_smile:

1 gillning