UniFi eller annat mesh med Wi-Fi 6 (eller 6E)?

Nu var det ett tag sedan jag körde Ubiquiti så det får andra svara på. Jag har ingen erfarenhet av det senaste från dom. Jag var dock mera för Edge-serien också.

Man blir ju lite nyfiken på vad du pysslar med i ditt Internet. Du meckar ju med allsköns inställningar verkar det som. :joy::joy: En vanlig dödlig bara pluggar in kontakten i väggen och surfar på. :joy::joy:

2 gillningar

Jadu, ibland undrar jag själv :smiley:

https://www.komplett.se/product/1153167/datorutrustning/natverk/router/ubiquiti-unifi-dream-machine-pro

Är detta tex en ersättare till USG? Och är det 8 st PoE portar på den va svag förstår det som? Så skulle kunna ersätta min switch 150w? Skulle egentligen kunna ha den i garderoben uppe ist ?

UDM Pro SE har PoE. Vanliga UDM Pro har inte PoE.
SE har 2,5Gbps WAN också.

3 gillningar

Jag tror inte det finns någon ersättare till USG idag. Mera värre modeller bara. Den där du länkade till är dock bra mycket biffigare! PoE är jag osäker på. Försökte läsa lite om det, men såg inget om det tyvärr. Tror inte den har någon PoE alls. Kan ha fel dock!

1 gillning

Denna har PoE som @Curiosity skrev.

Då ersätter den alltså både USG samt min 8p 150w PoE switch ?

Är det även inbyggd cloud key?

1 gillning

Men nosen sitter fortfarande fram på hundarna? :joy::joy::joy::joy:

Det kan den nog göra. Men kom vi inte fram till att du var ganska nöjd med det du har och skulle dra lite kabel istället? :smiley: Rätt så mycket pengar det handlar om!

Jag är ju verkligen en amatör på det här så jag borde inte skriva något alls. Men jag satsade på Unifi och drog kablar till alla(utom en) fasta prylar. Sedan dessa bara funkar det. Sjukt nöjd. Har USG och två AP 6 Lite. Dessutom en himla massa switchar. Har nu köpte en AP 6 Long Range som jag via kabel ska sätta ute på uteplatsen(under rejält tak) för att täcka av bättre i trädgården.

Jag kan inte tänka mig annat än att om du drar kabel till de ställen du vill ha bättre fart och mindre lagg så blir du sjukt nöjd. Även om en kabel är tråkigare en en ny pryl.

1 gillning

USG och accesspunkt(er) räcker ja. Du behöver som sagt också köra mjukvaran som man använder för att konfigurera enheterna. Den körs separat. Antingen köper man det de kallar Cloud Key som är en fysisk produkt, eller så kör du mjukvaran själv på en server/dator/raspberrypi vilket kräver mer pill av dig såklart.

Jag ersatte Lyra mini (fruktansvärda att administrera i mitt tycke) med en USG, en UniFi Switch Mini och en AP Pro hos mina päron. Det räcker för deras relativt enkla behov och villa på två våningar á 150kvm med rejält betongbjälklag mellan våningarna samt uteplats. Den uppsättningen har rullat 100 % problemfritt i cirka 2 år nu.

Köp en AP till att börja med och placera den så optimalt du kan i bostaden. Bygg ut med fler om det behövs. Det är inte säkert.

Jag som har två tror jag skulle klara mig med en. Märker det då man iblan ”hänger kvar” på den AP som är längst bort. Detta utan att det blir långsamt eller lagg.

1 gillning

Ja inbyggd cloud key i UDM pro och pro se.

Du har nog rätt. Dra kabel räcker nog :stuck_out_tongue: samt kanske en puck till så jag har en på varje våning.

Var det inte utomhus du skulle ha täckning?

1 gillning

Det är mycket @Randomdude pillar med :smiley:

Har alla monterat sina Unifi AP i taket som det verkar vara gjorda för eller funkar det lika bra att sätta dem på väggen?
Jag har ethernet-uttag jämte eluttagen vid golvet och då blir det ju en sladd upp på väggen om de ska sitta i taket eller hur har ni andra gjort?

Sitter i taket med kabel dragen över kallvinden. Behöver ju bara nätverkskabel.

Jag har på väggen på jobbet, funkar bra.

Någon stans på sin hemsida skriver de om när man ska ha den i taket och när på vägen. ”Strålningen” (eller säger man signalen?) påverkas beroende på om man sätter den i tak eller på vägg.

1 gillning