UniFi eller annat mesh med Wi-Fi 6 (eller 6E)?

Jag har idag unifi system med modem, router och puck. Funderar om det ger bättre resultat med mesh , tex några feta från asus?

Ska man köra Wi-Fi 6 eller 6E?

Det är nog ingen större mening att byta om allt fungerar bra nu. Sedan hoppar du på WiFi 7 när det kommer ut. Annars är WiFi 6E bättre än 6.

Jag skulle hålla mig ifrån Asus. Hårdvaran är okay, men mjukvaran får dom aldrig till. Jag har testkört Asus routrar i säkert 15 år. Alltid haft något problem med mjukvara på dom.

Ah okej. Kanske lika bra att dra kabel till Mancave då. Var det jag var sugen att slippa :rofl: funkar bra med Wi-Fi men spelar endel och tror nog jag får till det bättre med kabel. Men jobbigt att dra snyggt

2 gillningar

Kabel är alltid bäst, sen gammalt. Men ett bra WiFi till det sitter ju inte fel.

Lite nyfiken på vad som spökar med mjukvaran hos Asus?

Den är helt enkelt inte stabil om man börjar gå in på avancerade prylar i den. Sedan är det från firmware till firmware också. Man kan ha en bra, för att sedan få en uppdatering som fungerar kasst. Sedan tar det några månader innan dom fixar det, och sedan börjar allt om igen.

Denna router ska jag köpa när den finns att köpa:

Dock WiFi 6, men det räcker till mig.

Ok, jag köpte nyligen en Asus router och den fungerar ypperligt. Nu är jag inte inne och labbar i mjukvaran utan kör mera standardinställningarna.

1 gillning

Det är just det, gör man inte så mycket utan bara låter den vara så fungerar dom oftast. Jag har oftast krångliga regler och inställningar vilket gör att jag får problem. Nu är nog inte heller Asusroutrar för mig heller. Men brukar titta till dom då och då.

1 gillning

Hellephant = NoLlTilLiT ? :joy:

Du är den andra här inne som säger så! Konstigt! :wink:

Kärt barn har många namn.

1 gillning

Kabel vinner över allt! Kör kabel till allt som bara går och wifi på de bärbara enheterna.

1 gillning

Så här ser min FW ut på min Asus:

Drog upp den nyss för att leka lite med. Jag kör MikroTik annars.

IP-nummer och annat som är med på bilddumpen är ett delat IP och kommer ändras när jag slår av routern. Jag kör en open source firmware på den. Den är stabil med den.

Jag har bara deras app i luren.

Känns inte som UniFi är jätte enkelt egentligen eller ?

UniFi i datorn är helt rubbat att ställa in när jag testade en accesspunkt, så komplicerat. Tog ut accesspunkten till jobbet och laddade in appen i luren, hur enkelt som helst att få igång.

Jag försökte köra appen på min mobil

Fungerade inte bra :smiley:

1 gillning

Du måste slå koder919 innan du laddar in mjukvaran, sen gammalt. :joy::joy:n

1 gillning

Är det en av dina burner phones?

Det är min dagliga mobil! Köpte den på Dustin för 2 år sedan eller liknande och har aldrig gått tillbaka till smarta mobiler efter det. För mig blev livet mycket bättre utan dom.