Unifi AP Wi-Fi 6 Lite nu tillgänglig

Ändå ser vi inga produkter som verkar stödja WPA3...?

Zyxel skriver ut det på sina APs

iOS från 13 och macOS från nån siffra jag glömt ska klara det, det räcker för mig.

Finns det några telefoner eller datorer som stödjer WPA3?
Har säkerhetbristen Dragonblood blivit åtgärdad?

Apple skriver i vanlig ordning inte ett ord om något tekniskt på sin webbplats.

iOS 14 gnäller iaf i mina settings, att jag endast har WPA2 i nätet jag ansluter till hos oss.

Om man tycker WPA2 inte är säkert nog så skulle jag rekommendera man skapar ett zerotrust network…går med Unifi, just saying :man_shrugging:

Jag tycker inte att säkerhet är något att trivialisera över. Samma sak hade säkert kunnat sägas vid skifte från WPA till WPA2.

Var inte det jag sa heller. Men zerotrust network är ju the way to go om man tar säkerhet allvarligt

Där håller jag med dig, kändes bara som att du ansåg att WPA3 inte var nödvändigt. My mistake :slight_smile:

1 gillning

Så här skriver Apple i sin dokumentation:

WPA3 Personal is the newest, most secure protocol currently available for Wi-Fi devices. It works with all devices that support Wi-Fi 6 (802.11ax), and some older devices.

Så alla med nya iPhones och Macbooks ska ha stöd för WPA3.

Tråkigt att man får intrycket att tillverkare (TP-link, Unify osv) inte verkar ta lika seriöst på kravet i standarden för Wi-Fi 6.

AX har väl inte varit en fastslagen standard speciellt länge?

Det har de.

Ok, visa gärna. Vill minnas att kollegan som kör Unify beskrev att han inte hade tillgång till det.

Unify kanske inte har WPA3 men Unifi har det, se denna del av U6-LR spec.

Självklart var det Unifi, från Ubiquiti, jag menade och inte Unify.

Märkligt dock att kollegan som kör dessa produkter då inte kunde använda sig av detta.

2 gillningar

Så här tänker jag nu:
Två AP: Access Point WiFi 6 Lite – Ubiquiti Store Europe
Tror ni den tål lite kyla och fukt? Min Asus Lyra har suttit i över 18 månader under taket på altanen. Inga problem som det verkar. Isåfall köper jag tre, två inne i huset och en ute. Sedan blev jag lite fundersam som ni kanske ser i en annan tråd att denna "bara har 2x2 MINO, inte 4x4 MU-MINO. Men det kanske är överkurs?

En router: Ubiquiti UniFi Security Gateway - Inet.se

En CloudKey: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/ubiquiti-unifi-cloud-key-gen2-kontroller-for-unifi-enheter-p61965
Den var lite dyr kan jag tycka med tanke på vad den fyller för funktion. Men det kanske man får acceptera för smidigheten?

Jag behöver sedan två bra switchar. En kräver ganska många portar, typ 10-12 och en betydligt färre, kanske 3-5. Har ni tips? Ska lira bra i detta system.

Är jag rätt på det?

Jag tänker att det inte är helt omöjligt att blanda APs.
När det kommer till switch så kör jag själv med Switch 8 PoE (60W) - Ubiquiti Store Europe men har börjat titta på den här Switch Lite 16 PoE - Ubiquiti Store Europe
jag har även deras flex mini. Men den går inte att dedikera portar till specifika vlan om jag minns rätt, inte konstigt med det priset så ¯_(ツ)_/¯

1 gillning

Inga problem om den sitter under tak… har monterat på vind och den fungerar i -20 :slight_smile:.

Lite så jag tänker. När jag satte min Lyra ute var jag lite osäker. Men insåg att människor i Thailand och Mellanamerika ofta har TV, stereo samt routrar ute och fukten kan vara extrem. Kyla i Stockholmstrakten är ju inget problem.

Produkttexten och install guide är ändrad nu. Ingen POE injector medföljer.