Unifi AP Wi-Fi 6 Lite nu tillgänglig

För alla som är sugna så är nu Unifis AP Wi-Fi 6 Lite tillbaka i affären!

2 gillningar

Nu blir det hål i plånboken…:smiley:

1 gillning

Det blev två :see_no_evil:

1 gillning

Kan någon vänlig själ, @Thor, @Esse, @Stefan_Sandstrom eller någon annan hjälpa mig med hur man bygger ett bra system av detta. Vårt hus är litet men hopplöst svårt med wifi. Det har tre våningar och en uteplats. Uteplatsen måste ha en egen “antenn”, denna eller någon annan som lirar bra i systemet.

Frågar du Stefan om nätverk? Var det inte han som dumpade Sonos pga sitt dåliga nätverk :joy::wink:

Haha, den var fyndig…:sweat_smile:. Men jag tror jag gärna lägger mitt framtida wifi i Stefans händer…:smiley:

Jag har två våningar med betong emellan våningarna, en uteplats och en balkong på våning 3/4. Med följande har jag ”bra” Wi-Fi och även täckning nere på gatan.
Två nanoHD som nu ska bytas ut mot AP Wi-Fi 6.
Jag använder en dream machine Pro för att styra allt och sen har jag mindre switchar på de ställen i huset där det behövs flera ethernetkablar, som på kontoret och bakom tvn.

@Esse pratade i senaste podden om hur han styrde upp bra täckning i sitt hus med ett annat märke än unifi.

Fick precis mail om det och funderar på att beställa. Du har ju koll på MIMO och allt vad det heter, var placerar denna sig? Heter ju Lite så är väl en ingångsmodell?

Hur är Nano jämfört med dessa? Nano är väl dyrare om jag sett rätt. Och sedan en lite pinsam fråga, men router…? Är inte detta acesspunkter, Dream Maschin en kontrollstation…? Routern saknas liksom…:flushed:

Det är svårt att svara på exakt hur många APs du behöver. Men det låter lite som du behöver en på varje våning och den som ska täcka uteplatsen bör sitta nära dörren dit. Alternativ att du skaffar en utomhus AP också.

Om du ska ha flera APs i ditt hem behöver du en controller. Anledningen till du behöver controller är för att ditt SSID (wifi namn) ska finnas på samtliga APs och överlämningen mellan devicer och APs ska fungera så bra som möjligt. Du vill inte hamn i situationen att din telefon är kopplad mot en AP som är längrebort för att handover inte fungerar som den ska.

Thor kör med dream machine pro som controller, vilket är en jäkla mysig burk som har massa goa funktioner utöver wifi controller. Men det är inte ett krav att ha en sådan dyr burk som controller. Du kan också köra controllerna på en pi4. Du kan även köra controllern på en windows burk, dock har jag hört mycket om att det inte är att rekommendera och jag har själv aldrig testat det.

Det man ska komma ihåg när du sätterupp detta är att du också behöver en dedikerad router. Unifys Edge router är väldigt trevlig. Den finns också med flera POE switchportar så du inte behöver köpa en dedikerad switch för att binda ihop allt.

Så du behöver:

1-3st APs
1st pi4 (med SDkort)
1st Edge Router med minst 4 portar för att fåihop bara det jag nämner, men du vill säker kabla fler saker.

Super, tack. Ska kolla vidare. Vad är enklast att styra med? Finns inget program till Mac?

Jag skulle i det yttersta INTE rekommendera att du kör controllerna på en “dator”. Om så windows eller Mac.

EDIT: Allt detta låter överväldigande. Och ja det är mer komplicerat än att sätta in en netgear router… Men det är inte över komplicerat.

Vilken är den mest användarvänliga “prylen” att styra det med?

Interface ser exakt likadant ut på samtliga :slight_smile:

Ok, vad tycker du en amatör som jag ska köpa för något att kontrollera det med? Finns det något billigare än Thors? Pi4 känns lite över min nivå…:grimacing:

Så här det interfacet ut, bilden är hemma från en kompis som jag hjälpte med nätet. Hon kör just det jag nämnde, Pi4 kontroller, edge router och 2 Aps

Ska du ha kameror från Unifi också?

Pi4 är absolut inte över din nivå. Man kör in controller mjukvaran på ett SD kort, stoppar in kortet i pi4:an och trycka på strömmen :slight_smile:

Nej, det har jag inte tänkt.

Jag tror helt ärligt att TP-Link Deco är det du skall ha. Det är megaenkel installation och kräver inte lika mycket av sig som unifi. Bara koppla in erhernet-kabeln och starta appen.

Börja med 3-pack och om det inte räcker så köper du bara fler.

1 gillning