Unifi AP Wi-Fi 6 Lite nu tillgänglig

EdgeRouter är riktigt bra. Kanske inte lika “plug and play” som Unifi USG, men bra och riktigt konfigurerbar. Blir heller inte varm.

Har kört en EdgeRouter 4 i strax över ett år utan problem. Har satt upp två virtuella LAN med skräddarsydda brandväggsregler emellan. Då man enkelt separera sitt privata LAN från ett mer allmänt LAN. Unifi:s AP kan också hantera VLAN även om jag inte provat just det.

VPN fungerar också fint. Har både satt upp en OpenVPN- och Wireguard-server. Med det modernare Wireguard kan jag maxa min 100 Mbit-lina utan problem.

1 gillning

just OpenVpn grejen är magiskt smidig!

Men om man köper ett ”mesh” av god kvalité och kopplar ihop enheterna med kabel så borde man väl kunna uppnå en bra kompromiss?

Följer det med en POE injektor i paketet med UniFi 6 Lite Access Point? Det står inget i produkttexten, men finns överst (och längst ner) på bild i installation guide med skruvar, pluggar, fäste och sånt.

Det hoppas jag. Det är ju olika injektors till olika APs.

Det brukar vara så att om man köper enstaka APs från Unifi själva så följer det med. Men köper man 3 eller 5-pack så följer det inte med.
Eftersom en del återförsäljare köper storpacken och sen delar upp dem för försäljning så kan det vara så att Injektor inte följer med när man handlar från återförsäljare.

1 gillning

just MESH betyder att de är ihopkopplade med radio. Om du kopplar ihop dem med sladd så har du inte MESH längre. Utan då har du just Access Points. Det finns inget bra namn för “un-Mesh” wifi vad jag vet :slight_smile:

Tex Google Wifi jobbar i mesh tills man kopplar in samtliga på Sladd, då agerar de Accesspoints i stället.

För alla ni som tycker ni har mycket wifi… Jag vinner :slight_smile:

1 gillning

Sen är det skillnad på mesh och mesh.
De billigare har ett band för 2,4 Ghz och ett för 5Ghz och kör backhaul på 5Ghz-bandet vilket leder till sämre prestanda.
Bl.a. Deco M9 har 2 st 5 Ghz-band varav ett är dedikerat för backhaul.

men ändå…du tappar ju ett frekvensband och en Radio för att göra radio mesh.
Sämsta skiten är ju de MESH som delar radio mellan clienter och mesh…men kanske inte många som gör det längre.

Jo, men jag tror du förstår vad jag menar :slightly_smiling_face:

Finns så vitt jag förstått ”mesh” som kopplas ihop med nätverkskabel. Om man då är beredd att lägga det arbetet på ett ”mesh” nätverk borde man inte då kunna uppnå en väl fungerande lösning. Om man sedan kopplar in en switch vid de acesspunkter som sitter nära exempelvis tv, atv, spelkonsoler, stationära datorer och liknande så borde man rimligtvis uppnå något som duger bra till de flesta.

jo absolut det blir en ok lösning.
Står en av devicerna då som Router också då eller hur fungerar det?

Inte en aning men det förmodar jag, det är ju konsumentprodukter vi talar om :thinking:

Lite nyfiken.

Kan du köra 2 enheter med kabel och den tredje via radio.

Yes.
" Q2: To use the Ethernet Backhaul feature, do I need to wire all my Deco units?

Nope. You can set up one for wireless backhaul, and the other one for Ethernet backhaul as you want.

For example, if you have three Deco units and want to create Wi-Fi not only in your living room and bedroom but also in the office, which is a little far away from other rooms and has no Wi-Fi coverage. Then you can put the main Deco and satellite Deco 1 in your living room and bedroom (wireless backhaul). As for satellite Deco 2, you can place it in the office with a long Ethernet cable connected to the main or satellite 1 unit. In this case, the satellite 2 unit will work through Ethernet backhaul, while the main and satellite 1 will work through wireless backhaul."

Ingen som har koll på detta eller ens reagerar över avsaknad av WPA3?

Har du redan hunnit prova? WPA3 är krav för WiFi 6 vad jag läst tidigare.

Zyxel hade webinarie idag om sin nya WiFi-6 linje, inte ett ord om WPA av någon sort där heller.

edit: ser nu på Zyxel hemsida att det står WPA3.

Jag har inte provat någonting alls, jag har inte ny hårdvara för varken WPA3 och/eller WiFi 6. Däremot försökte jag läsa på ifall t ex Deco M3, M4, M5 tillika Unify om dessa stödde WPA3 och det verkar de inte göra.

Det tycker jag är konstigt. Skulle jag köpa ny hårdvara idag så skulle jag iaf vilja ha fullt stöd för WPA3.

Hoppas verkligen det kommer. Googlat och inte hittat mer än att det ska finnas/funnits stöd för WPA3 i beta-mjukvara för Unifi. Såg detta också men känner inte till sidan:

On the security side, Wi-Fi 6 mandates support for WPA3 encryption and authentication, replacing the more vulnerable WPA2. There are a lot of other improvements as well, such as OFDMA, bi-directional MU-MIMO and TWT (target wake time).

Wifi-alliance som styr och ställer skriver samma.

https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/security