Haha…
. Mkt nöjd. Men om jag skulle gå på mesh så väntar jag på att wifi 6 kommer hos fler tillverkare.
Jo, jag vet men smidigt att ha allt färdigt och bara plugga in och köra.
Är fortfarande nöjd med min UniFi Dream Machine, som täcker hela lägenheten utan problem.
Kanske blir en AP med Wi-Fi 6 när vi har fler enheter hemma som har stöd för Wi-Fi 6.
Inget fel på Edge routern men jag hade satsat på en Unifi security gateway eller Dream machine pro beroende på din budget. Fördelen med de två mot edge routern är att du får in allt i UniFi och kan styra allt via samma app. Att tänka på är att Dream machine har en inbyggd cloud key.
När det gäller antalet aps så kan du börja med två och ser du inte att det räcker så kan du köpa en tredje i efterhand. När du har satt upp den tredje så det bara att klicka på ”Adopt” i UniFi appen och den är igång. (Efter att du dragit kabel).
Jag gjorde så. Köpte först en ap och såg efter att jag monterat att jag inte hade full täckning i delen av huset som var längst bort.
Beställde en ap och spenderade några timmar med att plocka ut en stor gå-in garderob för att kunna dra en kabel dit jag skulle sätta accesspunkten.
Nästa teknikköp kommer att bli en Dream machine till lägenheten. Med lite tur har de uppgraderat den med Wi-Fi 6. Nån ful amplifi blir det hur som helst inte.
Börjar bli dags att byta ut Time machinen.
Wi-Fi 6 och PoE skulle vara fint.
Jag funderade lite på Wi-Fi 6 nu när jag köpte mesh. Tänker att Wi-Fi 6 behöver 2-3 år för att mogna till sig lite. Varken jag eller sambon kommer byta våra enheter inom 3-4 år (förutom mobil då) så vi kommer inte ha många enheter som kan nyttja det ändå.
Var ju någon här i bubblan som slog till på asus zenwifi (Wi-Fi 6) under black week. Hade varit intressant med feedback där
Nyttan med wifi 6 är väl begränsad som du säger de kommande åren. Men om man nu köper ett bättre (läs dyrare) system tänker jag att det böra vara framtidssäkrat. Möjligen att jag i ren frustration slår till på ett Deco M9, det går väl med viss heder i behåll byta ut om 3 år utan att tycka man slösar allt för mycket med pengarna.
Det måste vara så nära man kommer Apples airport extrem idag
Det goa med unifi (och andra företagslösningar) är att det går att byta ut de olika delarna efter hand.
Som nu byter jag ut AP till Wi-Fi 6 för att se om det är något och det kostar €197 (säljer jag mina två nanoHD så har jag nog tillbaka mer än €197) andrahandsmarknaden för unifi är tokig.
Samma med Deco-serien, går att byta ut/lägga till enheter smidigt. Så när det kommer med nyare teknik så är det bara att byta ut det man önskar.
Jag menade mer att det går att byta ut delarna enkelt på företagslösningar när router, AP, Switch och brandvägg alla är separata enheter.
Deco M9 är väl allt-i-ett produkter även om det det går att addera fler saker till mesh- nätverket ?
Yes, det jag menade var att man kan uppgradera enheterna så som att byta ut när nytt kommer och det är fortsatt kompatibelt med det existerande Deco-nätet. 
om jag säger så här:
Skulle du välja deco framför unifi för att du är rädd att unifi är för komplicerat att konfa?
Ni vet väl att Robert Pera om grundade Ubiquiti jobbade på Apple när han byggde sina första prototyper hemma. Sedan lämnade han Apple och resten är historia som man säger 
what!!!.. fan, nu gillar jag inte unify längre.
edit: Om man får vara lite seriös i den inlägget så har jag alltid tyckt unifi varit lite röriga i sitt produktutbud. Det är svårt att få grepp om vad man behöver.
Men att det är grymma grejer när de väl är konfat och klart är ingen som argumenterar mot.
MEN, ensak som gör mig irriterad med deras edge router är att den kommer preconf med två subnet. ett för cable och ett för wifi. Känns sjukt onödigt för ett hemma nät och lägger bara ett lager av komplicerat.
Ja
Två orsaker, konfigureringen och slippa kabeldragning till AP(bara att jag skriver AP visar att denna tråd är extremt kompetenshöjande…
).
Kablar till AC kan jag vara redo att kosta på mig då det är en nyckel till bra wifi oavsett system. Kvarstår konfigureringen.
Du MÅSTE alltid dra kablage till varje AP. Mesh nät är INGET du vill använda.
Om du går på MESH så kommer jag bara skriva: “I told you so” varje gång du skriver att du har nät strul.
MESH använder sin egen radio för att skicka vidare din Wifi signal…ja du hör ju redan där.
Är det bara jag som tycker det är märkligt att inte WPA3 verkar vara legio idag bland de seriösa tillverkarna? Unify verkar inte ha det, inte TP-Link heller…underligt?