Unifi AP Wi-Fi 6 Lite nu tillgänglig

Hehe, nu börjar vi närma oss rätt nivå…:sweat_smile:. Pi4 har jag alttid tolkat som någon liten dator som man måste kunna en del om.

1 gillning

Jag har blivit lite skeptisk till Mesh efter min resa med Asus Lyra. Även det år när det fungerade riktigt bra så var det problem med att prylarna var kopplad till fel satellit. Men kanske är Deco bättre på det?

Unifi är också Mesh-nätverk men smartare dock högre tröskel att komma igång.

Det är enheterna själva som väljer accesspunkt mer än accesspunkter som väljer enheter.

Så det problemet är du alltid.

Kan man i Deco styra vilka som ska ha 5ghz?. kan man separera SSID?, Kan man styra Client Romaing nivåerna?

Yes.

1 gillning

Nej det är en mesh…

Det jag går på är att alla som har Unifi verkar nöjda. Och en bekant jobbar med nätverk, han installerar hos mindre och medelstora företag. Han säger varje gång jag klagar att skaffa Unifi.

Det är ingen tvekan om att Unifi vinner i alla sammanhang men jag känner ju lite @xms67 och vill mena att Unifi riskera ha en lite väl hög inkörningströskel i detta nu.

1 gillning

Om du inte vill hålla på med en pi4 så kan du köpa en CloudKey från Ubnt och plugga in istället. Jag gjorde så för enkelhetens skull.
I övrigt kör jag med två nano light som jag har att på övervåningen i ett varsitt hörn av huset. Har 5GHz täckning i hela huset inkl. källaren. Har täckning en bit utanför huset också.
På nocken har jag sedan 10 år tillbaka en Ubiquiti AirMax ap sittandes. Har täckning upp till ett par hundra meter runt huset.

1 gillning

just unifi och allt runt det är ju lite prosumer nivå. Så är övertygad du skulle bli nöjd.

1 gillning

Absolut, Unifi är överlägset väl på plats. Notera nu att mycket av fördelen ligger i att man drar ethernet till dem - en fördel i alla sammanhang.

Det bor en liten diplomat inne i dig…:sunglasses::grin:

Å andra sidan - kan du får det installerar och klart så är det vara att köra!

Är det någon större skillnad mellan olika mesh inom samma prisklass?

Det har jag varit emot tidigare och gått för mesch, men nu är jag beredd att dra kabel. Så trött på instabilt wifi. Och nu när man kör mycket digitala möten blir det ju seriöst viktigt.

1 gillning

Det är sant att det är klienterna som väljer vilken accesspunkt men det finns protokoll som ”guidar” dem rätt. Med UniFis grejer då fungerar det riktigt bra (iaf tillsammans med Apples grejer)

1 gillning

Netgear Orbis mjukvara har jag svårt för. Där är Tp-Link Deco bättre. När det kommer till täckning och hur strålning tar sig igenom olika objekt är ju det naturlagar framför teknik.

Skall också säga att “Orbis” vill autocorrecta till penis.

1 gillning

Ja verkligen de är bäst på det flera gånger om.

Ja kabel borde vara lagkrav - jag kör kabel till alla mina 5 TP-Link. Men då meshar de alltså vi ethernet - så det är ff Mesh-nätverk.

Jag gick från Apple AirPort Extreme till Unifi.
Skulle säga att det går att använda unifi grejerna utan att göra speciellt många speciella inställningar.
Och då är det vad jag hade förväntat mig att Apple skulle varit år 2020. Ruskigt enkelt.

1 gillning