Trafikregler i allmänhet

Haha, gör en tråd om trafikregler i allmänhet och rondellkörning i synnerhet. Den lär bli lång. Även den mest timide person kan brusa upp när det kommer till trafikregler. :sweat_smile:

2 gillningar

Personer som inte förstått att man går till vänster på gemensam gång- och cykelbana. :triumph:

3 gillningar

Folk som inte vet hur man ska blinka i en rondell! :joy:

4 gillningar

Håller med. Jag är rätt noga med det faktiskt även om det är lätt att “drälla omkring” ibland. Som cyklist är bra om fotgängare inte “dräller omkring”. Det kan bli farligt då.

Då är bollen i rullning. :laughing:
Ska man blinka vänster då man ska in i en rondell (om man nu ska ut åt vänster)? :sunglasses:

2 gillningar

Ja, när du kör in i den men du ska blinka höger när du ska lämna! :joy:

2 gillningar

Inte ett krav men bra att göra i mindre rondeller för att visa vart du ska.
Däremot är det spöstraff på att inte blinka höger ut ur en rondell.

7 gillningar

Ja, kravet är ju att blinka höger när man kör ut ur rondellen.

Men många irriterar sig då man blinkar vänster in i rondellen. Man svänger ju inte direkt vänster, då skulle man ju köra mot trafiken.

Däremot är det ju bra för andra att se att man inte tänkt åka rakt fram utan fortsätta åt vänster.

2 gillningar

Jag blinkar med ett öga i taget i rondeller. Är det rätt?

1 gillning

Borde åtminstone vara spöstraff på det :smiling_imp:

Idag 25 år sen jag tog körkort för övrigt. :slightly_smiling_face:

Grattis, ett år efter mig. :slight_smile:
Kommer ihåg att min körskollärare sa att man skulle tänka på en rondell som en vanlig korsning med en rabatt i mitten. Bara blinka åt hållet man ska åt och inget om att blinka höger när man körde ut ur den.

Kravet att blinka höger ut ur rondellen kom väl senare.

Jag blinkar med båda :man_shrugging:t3:

1 gillning

I år är 10 år sen jag tog det… född -93 :see_no_evil:

20 år sedan i januari i år för mig.

1 gillning

För 10 år sedan så blev jag av med mitt. :see_no_evil:
Körde mot rött. Eller ja startade på fel signal med tre poliser som tittade på. Epic failure.

40 här snart.

8 gillningar

När jag körde med bilskolläraren gasade jag på för att hinna genom på gult i en korsning, det var inte uppskattat :sweat_smile:

1 gillning

Värre om det varit trafikinspektören. :joy::joy: