Trafikregler i allmänhet

Hehe, jag gjorde ju tvärt om när jag såg polisbilen (på en tvärgata) det var gult så jag bromsade hårt istället för det normal (gasen i botten). Kom för långt fram så jag såg inte trafikljuset, startade sen på fel signal och körde ut framför polisbilen. Fick 1200 kr i böter och två månaders indraget kort.

Det första jag gjorde på uppkörningen var att man skulle göra bromstest innan ivägkörning, då backade jag rakt in i en snödriva som var precis bakom :sweat_smile: Var nog lite nervös, resten gick kanon.

1 gillning

…Hur… ska man blinka i en rondell? :woozy_face:

Helgardera med varningsblinkers.

3 gillningar

Jäkla vad kortet är komplicerat nuförtiden. Förstår inte ens vad alla kombinationer står för på ditt kort :smile:

1 gillning

Med denna

Om du inte kör BMW då:

6 gillningar

Yep, och att man tog på bort att man måste blinka vänster.
I Norge har man kvar det med att blinka vänster så gäller att tänka till när man är där.

Ditt är ju ett halvår äldre än mitt så de har nog infört flera beteckningar efter det. Mitt är ett A BE C DE om man ska tolka det som man gjorde när man begrep sig på bokstäverna.

Ja, det är så jag tolkar mitt också. Lever i tron att jag får köra allt bortsett från tung lastbil med släp.

Vad är b1 ?

Här finns beteckningarna.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/

Mitt bilkörkort är från 03.07.80, jag var 18 då.

1 gillning

Blev lite nyfiken på varför du tog AM 2012? Hade du inte behörighet för det redan?

Det har jag inte gjort, vet inte varför det står så där🤷🏻‍♂️

Tog bil och tung mc -85 och buss -88.

Knepigt, mitt AM är från 81. Transportstyrelsen i ett nötskal.

Jag blinkar alltid ut ur rondell, stannar alltid vid övergångsställen och efterlever alltid högerregeln. Sedan kör jag alltid konstant 10-30 km för fort (från 40 på 30-väg till 140 på 110-väg). Tycker det är ett bra kompromissande. Tumregeln är flyt i trafiken. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Hur många av er har åkt eller kört i denna “Magic Roundabout” hand upp :slightly_smiling_face:

Imponerande helt klart :slightly_smiling_face:

Använder inte de flesta behörigheterna så ofta men de är bra att ha när de behövs.

1 gillning

Jag körde igenom en sådan norr om Edinburgh för sisådär 20 år sedan, hemska grejer, dessutom med ratten på fel sida! :scream:

1 gillning

Denna ligger i Swindon öster om London. Ja de är hemska åkte genom denna flera gånger när jag bodde där :slightly_smiling_face: