Tips på vettig stekpanna

finns tefal stekpnan på amazon för 181kr

obs läs på innan köp

Jag hittade inga som klarar induktion till dom låga priserna. IKEA kommer funka bra tror jag.

Både våra Scanpan och Satake har helt gett upp nu så nu blev det att testa IKEAs 365+. En 28, 24 och en pannkaks för 470:-. Så får vi ser hur dom håller….

7 gillningar

Överge nonstick för rostfritt

1 gillning

Sjukt att det är så kass kvalitet på dyra stekpannor ändå. Vet inte hur många jag har haft som är kaputt efter bara något års tjänst. Hade en 28” IKEA 365 häromsisten som jag skrotade häromdan efter ett års tjänst.

Men svårt att steka i rostfritt :face_with_peeking_eye:
Jag kör ju kolstål och är nöjd, de Buyer är bra och billiga, om man inte går på dessa:sweat_smile:

Kan man ta den på leasing? :joy:

1 gillning

Finns ju gjutjärn också. Passar inte till allt, men till det mesta och är outslitligt.

Har nonstickpannor också, men då jag främst använder andra pannor tar de längre tid att slita ut. :blush:

Vi har bar kolstål och rostfria, men jag väljer kolstål varje gång, de blir ju som nonstick när de är inkörda😊

Och jag som trodde du hade en anställd kock. :joy::joy:

Jag nöjer mig med att äta, så stekpanne inköpen är jag inte delaktig i. :joy::joy:

Bend test måste den ju tåla precis som våra mobiler :wink:

Steker man på rätt sätt så är det inte svårt :smiling_face_with_sunglasses:. Man måste värma pannan utan någon olja i. För att se om pannan är tillräckligt varm slänger man i några droppar vatten. Dessa ska inte avdunsta direkt (då är pannan inte tillräckligt varm). Dropparna ska studsa runt som små bollar ett tag innan de avdunstar. Då har man i olja och smör och sedan det man ska steka. Inget problem med att det fastnar då.

2 gillningar

Jag höll på med det där också och värmde med 1,2,3,4,5,6,7,8,9 läget på spisen, men det tar ju sån jäkla tid så till slut tröttnar man och brassar fullt för att kunna steka på en gång.

Jag trodde du stekte med appen till hjälp. :joy:

Jag köpte dyra teflonpannor som jag tyckte höll kort tid. Sen såg jag av en händelse att frugan körde P (Booster) på induktionshällen för att sen sänka ner till rimlig för att snabbt få upp rätt temp. Efter att hon fattat att det bränner sönder non-stick så är vår senaste Tefal i gott skick efter ett år.

I övrigt kör jag Skeppshult gjutjärn som tål hög värme och kan köras i grillen mm. Inga mikroplaster och känns bättre. Finns stålborste att köpa på Ica för de gånger det behövs.

2 gillningar

Haha jag är ju gift om det var det du syftade på? :laughing:
Men jag tycker det är kul att laga mat ändå :nerd_face:
Väldigt få saker jag inte lägger mig i när de ska inhandlas :man_shrugging:t2:

1 gillning

Skrivit det tidigare och skriver det gran igen. IKEA 365 är de mest prisvärda jag har provat. Tycker mig gått igenom hela marknaden, inte minst bland de dyra och inte håller bättre än IKEAs.

Skaman få dem att hålla länge måste man vara så försiktig med värmen att det blir sämre resultat tycker jag.

2 gillningar

Blanda inte in mig i dina appbeställningar på djuraffären :joy:

Blir en ny uppsättning 365 inom kort.

1 gillning

Min 28 cm ScanPan CTX fungerar bra än. Snart 8 år gammal. Används till fisk och panerat kött på ganska låga temperaturer. Annat får gå i gjutjärnspannan från Skeppshult.

Har även en 25 cm pannkakspanna från ICA också ca 2 år gammal. Ser ut som ny.