Tips på vettig stekpanna

Är på jakt efter en vettig stekpanna, helst 28-32cm. Gärna med höga raka kanter, typ traktörpanna.

Har gått igenom ett gäng olika, allt från billiga IKEA pannor till ScanPan och Satake som inte håller mycket mer än ett år.

Har ni några bra tips? Pris spelar mindre roll, men tänker mig max 2K. Måste funka på induktionshäll.

Jag har den här, är otroligt nöjd.

1 gillning

Hur länge har du haft den? Klarar den sig bra över tid?

Har haft den ett drygt år, ser ut som ny fortfarande.
Lite annorlunda teknik när man ska steka i rostfria pannor men det är värt det.

1 gillning

Hur menar du med annorlunda teknik?

Värm upp lite långsammare till exempel, då fastnar det inte lika lätt.
Låt maillard-effekten verka när du steker kött, det släpper av sig själv.
Det är ungefär som att grilla på en stekhäll.

1 gillning

Köper Ikeas billigaste och byter ut när den är slut. Vi steker typ varje dag så de slits hårt.
Vi provade att köpa en mer exklusiv fast det mekaniska slitet gjorde att det kändes som onödiga pengar.

1 gillning

Alla stekpannor är bra i början tills de inte är bra och då är alla dåliga. Har testat dyra och har testat billiga och kommit fram till att det bästa är att köpa IKEAs stekpannor och byta dem när de blir dåliga och det börjar fastna i botten

3 gillningar

Gjutjärn och kärlek, typ Ronnebybruk, olja in , bränn in, vårdads, repetera

//Daniel

5 gillningar

Ni får inte glömma att @MrMustang är en gourmet av stor kaliber så IKEA funkar inte till hans utvalda Costco kött. :joy::joy:

2 gillningar

Svåra att få ut ur diskmaskinen plus min fru skulle troligen döda mig. :sweat_smile: Fast Ikeas går bra.

Tänker lite så jag med. Kanske får bli några olika IKEA pannor i olika storlekar, en lite mindre och en lite större. De är ju så billiga så man kan lika gärna köpa två på en gång :sweat_smile:

Kött köper man på kötthallen, det är sen gammalt.

Den kräver väl höga temperaturer?

Gjutjärn for the win :v:t2:

2 gillningar

Kör hon knivar i diskmaskinen med? :upside_down_face: men men stekpannor och diskmaskiner har jag aldrig sätt i ljuv symbios

//Daniel

Jag tillhör också de som testat dyra non-stickpannor. Men nu är det IKEA. De dyra kanske håller sig fina lite längre men längt från sitt pris.

Sedan ska du ha en gjutjärn till kött. Eller en grillpanna. Grillpanna är sjukt fint. Alltså en gjutjärn med ribbor i.

Vad är grejen med att du alltid skriver under dina inlägg med namnet?

Kan man inte lägga in ett macro?

Vänligen Ove

1 gillning

Absolut :+1:t3:
Det som är bra med pannan är att den tål höga temperaturer, kan till och med ställa den på grillen om du vill.