Tips på vettig stekpanna

Värm med 4 eller 5. Tar några minuter.

Brassa på fullt direkt dödar de flesta pannor

Du ska vara försiktig med värmen när du värmer upp dem, oavsett panna

Sedan hörde jag från en bekant som jobbar på scanpan, deras ctx pannor blir ”dåliga” för att folk är för fega när de rengör dem. De ska skrubbas ordentligt. Annars blir de inte helt rena och det förstör beläggningen till slut

Om du brassar på max dödar du dem.

Värm upp på 4-5. Stek sedan på 5 eller 6 (om du har 9-10-gradig skala)

Förutom gjutjärn. Kanske är en sån man får satsa på. Jag menar för i tiden när alla hade vedspis gick det ju inte att kontrollera värmen, då var det liksom full effekt direkt. Jag har dåligt tålamod med att hålla på o värma. Gjorde det med min förra scanpan men den gick likförbannat sönder efter typ ett år, så jag tror inte det spelar så stor roll.

Jo det spelar roll. Har du dåligt tålamod så får du leva med att köpa nya pannor :sweat_smile:

Induktion på max är döden för stekpannor. Betydligt snabbare uppvärmning än strålningsvärme från en vedspis

Hävdar ändå att det är dålig kvalitet på stekpannor nuförtiden. Som sagt med min gamla scanpan CTX höll jag på i typ 10 minuter o värmde ett steg i taget, kaputt ändå efter ett år.

Du gör fel. Acceptera det :smiling_face_with_sunglasses:.

En stekpanna ska du aldrig köra på 8-9, som jag skrev längre upp dödar en del sina ctx för att man inte gör rent dem ordentligt.

Tur man inte kör elbil eller står i köket för då hade man fan inte haft någon fritid. :joy::joy:

Du borde ju ha en F150 Lightning :man_shrugging:t2:

Då lägger jag mig hellre sked med @Marcus_Attefors och dör. :joy::joy:

3 gillningar

Elbilar ger dig ju en massa tid för annat, det är inte nån gammal fossilpulka som behöver åka till verkstad en gång i veckan :joy:

Köpte den här för några år sedan, bästa pannan jag har haft.

https://www.fiskars.com/sv-se/matlagning/produkter/pannor-grytor/all-steel-pure-stekpanna-28-cm-1065628

Jag tycker just att det där är problemet. Svårt att få till mycket av den mat jag lagar å ett bra sätt. Jag är då dessutom ett snäpp upp från det du skriver, steker på 6-7. Även om jag tror du ligger mer rätt utifrån stekpannans perspektiv..:smiley:vAtt en stekpanna ska köras på 5-6 förtar ju mycket av effekten av stekningen. Även något så enkelt som att steka ett äg blir ju klart bättre när det är varmare än 5-6.

1 gillning

Nix. Inte om du låter pannan bli varm innan du börjar steka :nerd_face:

Smaken är ju som baken. Men om man steker ett ägg vid hög eller låg temperatur får man olika typer av stekt ägg. Jag gillar mer de som är stekta på hög temperatur. Det är samma med skivor av kött som inte är för tjocka.

Ja, vissa saker kräver helt enkelt hög värme. Dagens pannor tål inte det i längden, alltså är kvaliteten för dålig. Så då kan man lika gärna köpa en uppsättning 365 och byta ut dem efter ett år.

Varken du eller @MrMustang läser vad jag skriver :sweat_smile:. Det är framförallt uppvärmningen som ska gå långsamt, dvs när du värmer tom panna. Detta var aldrig problem på gamla spisar eller hällar. Alla har så bråttom nu med induktion.

Det går fint att steka på 8an om ni vill det, men stressa inte uppvärmningen…

Men som scanpan själva skriver: ”Do not overheat the product. As the aluminium is superior in retaining heat, high heat is unnecessary. Furthermore, high heat will reduce the nonstick performance.”

2 gillningar

Jag kör sedan 13 år med DeBuyer kolstålpannor för kött och fågel. Gillar gjutjärn men de är lite för tunga. För fisk, ägg och där jag vill göra sås i pannan kör jag med Green Chef keramiska från ICA Maxi. Är inne på den tredje av denna sort efter att det börjat fastna i två av dem. Fick syn på ett tips på Youtube innan jag hann slänga de två, man kan köra en omgång med Svinto löddrande stålull i dem för att få tillbaka nonstickfunktionen. Så nu har jag tre stycken av dessa i drift. Detta gäller alltså enbart keramiska, inte plastbeläggningar.

Det är som med elbilar, viktigt med bra tryck direkt när man trampar på gasen. :face_blowing_a_kiss:

Du som folierar leasingbil borde ju bry dig lite om skötsel av stekpannor :sweat_smile:

3 gillningar