Tips på vettig stekpanna

Ingen aning, tänkte om någon hade använt en kunde ge en liten inblick inom de var bra. Någon förutom Gordon Ramsey då :wink:

Min far är nöjd med sina Onyx, men har ju inte testat själv :slight_smile:

1 gillning

Vet inte vad jag gör i denna tråd, har aldrig ägt en stekpanna då jag inte riktigt vet vad jag skulle ha den till. :joy::joy:

1 gillning

Stekta äpplen med vaniljsås. :yum:

4 gillningar

En gjutjärn och och en i rostfritt här hemma.
Gjutjärn till sånt utan sås eller marinad.
Kan rekommendera Lodge.

3 gillningar

Scanpan rostfri.

Blev en 28cm och en 32cm panna från IKEA tillslut, håller de ett halvår så är de ju bara att byta ut sen, fortfarande billigare än ScanPan som ändå inte håller mer än ett år.


2 gillningar

Köp en rostfri så har du en panna som håller för livet
Dessutom slipper du äta rester av non-stick-beläggningen

Inte gjutjärn. Har en skeppshult. Galet bra.

Alla andra material är fullkomligt onödiga :hugs:

Min fru kör knivar… :disappointed_relieved:

Haha! Min Japnska kniv ligger på en helt annan hylla. Ingen får använda den ut mitt huvud över axeln :sweat_smile::joy::star_struck:

Världen behöver inte fler dåliga stekpannor med ”hitte på beläggningar” :hugs:

Känns tråkigt att byta så ofta, det är inte hållbart.

Bör man inte välja något annat material märke om det är så dålig livslängd?

Nej, så hållbart är det kanske inte :wink:

Jag har testat pannor i prisklassen 500-3500 kr och erfarenheten säger att de dyra sällan håller längre tyvärr.

1 gillning

Tefal Stekpanor är dom bra?

Väcker liv i den här gamla tråden. Upptäckte igår att vår rätt nya non-stick-stekpanna inte fungerar med induktion. Det kanske är ett amerikanskt problem men det verkar förvånansvärt vanligt att dom inte är det.

IKEA 365 verkar verkar funka och även en del Green Pan. Jag vill inte spendera en förmögenhet på en non-stick, dels för att dom blir sämre över tid och dels för att det är den mest använda stekpannan vi har (används nästan bara till fisk).

Vad är några vettiga och prisvärda märken ni kan rekommendera?

1 gillning

Pratar vi prisvärde tror jag inget slår IKEA. Jag har helt surnat ut på dyra stekpannor. De håller ju inte längre än IKEA fast de kan vara fyra ggr dyrare.

4 gillningar

Ja, $25 för 365 är galet bra. De mesta “billiga” verkar ligga mer på $40-50.

Spenderat mer pengar på gjutjärn och rostfritt men non-stick känns bara galet att lägga extra pengar på.

1 gillning

Tefal har rätt ok non stick pannor

har också en panna med gjut järn ej TeFal

1 gillning

Tittade på Tefal men beställde en 365 från IKEA. Fortfarande halva priset och kommer säkert vara helt ok för det den ska användas för.

Har två gjutjärnspannor (Ronneby Bruk och Gense) och en rostfri traktörpanna (OXO) som är dom som används mest. Det enda jag egentligen vill ha en non-stick till är tunnare fisk som så lätt faller sönder om det fastnar det minsta.

1 gillning