Kan man undra. Får hjärnblödning varje gång jag ser det!
Du glömde underteckna inlägget med //HåkanBråkan
För jag alltid gör det, när jag inte glömmer . Som en vän som för länge sedan skaffade färgade linser, alltid retar det någon
//Daniel
Vi kör typ allt i diskmaskinen, även knivar. Jag har hört att man inte ska köra knivar fast vi märker ingen skillnad, de är fortfarande tillräckligt vassa att skära kött och tomater med.
Järngryttor och min sons asdyra japanska köttkniv kör vi inte i diskmaskinen.
Det gör jag med, det är ju bara att slipa dem när de blivit slöa. Allt som går att diska kör jag 7 maskin, dock inte stekpannor.
Så säger vi varje gång vi köpt en ny stekpanna och det håller nån vecka och sen orkar man handdiska, däremot är vi noggranna med att torka bort matfett innan med papper.
Man har ju hört om de där jätte fett propparna i avloppen och det skulle ju drabba fler än oss.
I senaste avsnittet av svenska Draknästet presenterade göteborgsföretaget OnePan sin affärsidé som går ut på ett cirkulärt tänk där stekpannan kan få ny beläggning när den gamla slitits ut.
Det är stekpannor i högre prisskalan. (enligt deras presentation klarar inte billigare slit och slängpannor att re-coatas utan att slå sig)
En recoating kostar fortfarande mer än en IKEA-panna (629 kr) och de har en ”leasingmodell” där du betalar från 59 kr/mån.
Deras slogan var ”världen behöver inte fler stekpannor”
Jag kör De Buyer kolstål, mycket lättare än med rostfria pannor för en med mindre finess på stekning
Jobbar på en grossist för restauranger och storhushåll och vi säljer sådan stekpannor.
Och kan säga så mycket att den största aktören i Göteborg med över 20 restauranger i stan kör sedan en tid tillbaka med sådana stekpannor.
Jag gillar gjutjärn men just Ronnebybruk har jag haft otur med. Två av deras stekpannor som jag haft har slagit sig och blivit runda i botten.
Kör ett anta olika stekpannor och har bland annat en OnePan. Har skickat in och fått en recoatad en gång hittills. Tycker inte dessa klarar så hög temperatur, får inte riktigt stekyta med OnePan men den är bra som nonstick.
Min absoluta favoritstekpanna är DeBuyer, alla kategorier. Den enda som jag rekommenderar att man ska köpa!!
Min ScanPan CTX är inne på 6:e året och fungerar fint. Ingen beläggning har släppt.
Använder den till fisk och panerat kött, d.v.s. ingen hög värme.
Vid hetare matlagning (t.ex. lövbiff) är det en Skeppshult gjutjärn som gäller.
För pannkakor har jag skaffat mig en 25 cm pannkakspanna med låga kanter (ICA:s).
Alla pannorna diskas för hand. Gjutjärnpannan utan diskmedel. Torkar alltid ur dem med hushållspapper innan disk.
Samma här. Gjutjärnspannor blir bättre ju mer man använder dem tycker jag.
Tycker Culimat Sauteuse 26 cm är mycket bra, perfekt när man vill göra en trevlig pastarätt.
Det är väl kombinationen av låg värme och handdisk som är vad som ska in på vägrätt 4 och lodrätt 6... Tycker hög värme suger musten ur Scanpan CTX och då försökte vi ändå vara lite försiktiga. Aldrig över 7.5 av 9. Men man måste ned ännu mer på vår spis och då funkar det inte till det vi använder dem.
Är nog benägen att hålla med. Mina de Buyer håller år ut och in och blev bara bättre och bättre med tiden. Har haft otur med Ronneby bruk jag också att pannan blev skev direkt på deras lättviktsgjutjärn. Fick blir reklamation.
De bästa hon stick pannorna jag haft är faktiskt från IKEA, (nu kommer de med plastfri hon stick) och den senaste jag har en GreenPan. Den har hållit länge och när hon sticken försvinner kommer den bete sig som en gjutjärn,/kolstålspanna så den kan leva vidare. Använder dem dagligen , de har någon hybrid som heter Snowstick eller froststick som funkar bra. Deras helt rostfria använder jag ofta. Där får man som sagt steka annorlunda och nyttja maillardreaktions effekten.
Någon som testat Hedblad som Ramsey förordar?
Ska du bara ha en stekpanna så skulle jag köra gjutjärn eller kolstål. Vi har en Ronneby lättviktsgjutjärn som är daily driver, men kompletterade rätt nyligen med en traktörpanna i rostfritt som är riktigt bra för en del användningsområden.
Om det är non-stick du är ute efter så har jag lärt mig en sak. Köp en billig och byta ofta istället. Ikeas 365-serie funkar bra.
Har provat många andra dyrare modeller och de håller inte mycket längre trots handdisk utan medel.
Jag har inte provat men finns det verkligen någon uppsida med en "hybrid-panna"? Non-stick och upphöjda rostfria profiler för att tillåta metallredskap känns som om det blir bara blir sämre non-stick...