Tänkte börja kolla på den i helgen.
Var streamar den?
Apple TV+
Känns gedigen
Kanske är ute och cyklar nu, men om det börjar närma sig 8 brukar det ha styrt upp sig. Å andra sidan var den ju inte dålig utan snarare bra. Men ändå högt för den filmen.
Har sett drygt hälften på denna lista, varav hälften av dem tycker jag kanske skulle ha en femma eller mindre. Jag är inte enig med IMDBs rating alla gånger.
https://m.imdb.com/chart/top/
Den där listan tappar all trovärdighet med Nyckeln till frihet på första plats. Bra film. Men så hög placering, inte en chans.
Nyckeln till frihet förtjänar sin plats.
Nyckeln till frihet har toppat IMDBs topplista i många många år. Väldigt bra film tycker jag men tror framför allt att det är en film som många tycker är väldigt bra samtidigt som väldigt få tycker att det är riktigt dålig. Top-10 är väl alla lite den typen av filmer förutom möjligen Pulp Fiction som står ut lite.
Jag kom till nr. 32 innan första filmen dök upp som jag inte sett. Men så långt kan jag förstå betygen, även om jag kanske inte alltid gett lika högt själv.
Agree to disagree.
Den exakta positionen på sådana där listor är egentligen irrelevant.
Jag har ingen film som är den ”bästa någonsin”. Jag har flera filmer som jag gillar och som är bra.
Men ingen ranking. Det ger ingenting. Och imdbs lista säger bara att detta är filmer som många gillar och få ogillar. Det är ingen som har sagt att nyckeln till frihet är den bästa film som de har sett. Det är en efterhandskonstruktion utifrån det samlade resultatet.
Det är en gedigen film som gjorde mig glad när jag såg den. Bäst någonsin? Ointressant.
Den film som betytt mest för mig? Nej, långt ifrån. Det är fortfarande Star Wars. Såg A New Hope på en förhandsvisning som fjortonåring när jag var på SF con i Stockholm. En hemlig film. Hade inte hört talas om den innan. Den har påverkat mig större delen av livet även om jag numera inte tycker att det är en särskilt bra film. Men 1977 som ensam tonåring så förändrade den mitt liv.
Ok.
Såg om Fucking Åmål för första gången på över 20 år. Kanske inte världens bästa film men den fångar känslan av att vara ung och gå på högstadiet i en liten småort på ett sällan träffsäkert sätt.
Finns på Netflix.
Jag och frugan såg precis klart "Killers of the Flower Moon". Ett mästerverk tyckte vi båda, 3 timmar och 20 minuter ren och skär filmkonst. Vi fick dock dela upp den i två sittningar
Den står definitivt på listan. Men som sagt, så mastig i tid att jag dragit mig än så länge för att se den.
Du får dela upp den som vi gjorde, halva igår och halva imorse
Då skulle du ha sett den med Dolby Vision. Vilket mästerverk!
Jag och frugan såg också om den nyligen för första gången sedan 1998.
Kul att se den ur ett mer vuxet perspektiv och med distans till uppväxten på 90-talet. Filmen har åldrats väl och håller än. Uppskattade den ännu mer nu, än när jag var 16-17. Utmärkta skådespelarinsatser och bra musik.
Den var riktigt bra. Såg den igår i ett svep så man var lite färdig när eftertexterna kom