Tips på bra böcker

Läste äntligen klart House of sky and breath igår, det var lite kämpigt ibland men helvete vilken twist på slutet!! Synd att ingen här är intresserad av dessa böcker, önskar jag kunde diskutera med någon. :joy:
Första i serien var mycket bättre men denna kom sig till slut.
Har tredje på Audible så ska bli intressant att börja lyssna på den.

Vad är det för typ av böcker? Ser ju nästan ut att vara något liknande som Game of thrones eller så?

Fantasy romance är det, så ja det är nog likt på sätt och vis men inte lika ”episk” fantasy.
Romantasy kallar man det typ.

Sarah J Mass har tre bokserier, en av dom är avslutade med 8 böcker totalt och sen har hon två som inte är avslutade än, Crescent City är den ena och A Court of Thorns and Roses är den andra.
Alla tre bokserier är sammankopplade på olika sätt vilket gör det ännu mer spännande.

Jag föll för Acotar direkt, Throne of Glass serien var den segaste att läsa men riktigt bra ändå. Första boken i Crescent City var riktigt jävla nice med.

1 gillning

Dumt jag började där, lyssnade på de 2 första sen gav jag upp. :smiley:

1 gillning

Om jag får ge tips, börja med Acotar! Efter man läst dom böckerna är det liiite enklare med Tog. Men jag ska helt ärligt säga att det tog sån helvetisk tid att ta mig igenom dom alla, kändes som att gå i gyttja.

Sjm har en tendens att skriva så som att det händer mycket de sista 100 sidorna typ så innan man kommer dit är det sååå seeeegt.
Men det är värt det i slutändan! Kommer nog aldrig läsa om dom så som jag gjort med Acotar minst 10 gånger men det är bra att ha med sig dom.

House of earth and blood älskar jag, det var verkligen värt allt kämpande innan man läste den.
Hoppas du lyckas komma igång med dom igen. :grin:

Jag har ganska varierande boksmak. För nån vecka sedan lyssnade jag på denna, jag är ju ganska MÖPig när det kommer till WW2, men just denna del av kriget, alltså svenskar som stred, har jag relativt dålig koll på. Mycket intressant bok.

Allan Mann : svensken som stred mot Hitler och Stalin - Thomas Tynander - Bok (9789180064989) | Bokus

Igår lyssnade jag klart på Keplers senaste. Den var lång, men ganska bra. Börjar dock kännas att det börjar bli lite väl många böcker i serien. Tycker de flesta författare gör samma misstag och fortsätter med samma serier tills de är uttjatade.

Sömngångaren - Lars Kepler - Bok (9789100182915) | Bokus

Läste också Sömngångaren nyss. Tycker Kepler fortfarande håller hög kvalitet på både språk och story, det enda som stör mig är att Joona börjar vara lite supermänsklig. Jag håller med dig om att det börjar vara för många böcker och jag tror det flesta författare "förälskar" sig i sina återkommande karaktärer och har svårt att sluta skriva.

1 gillning

En riktigt bra bok som jag varmt kan rekommendera.

Sedan så finns ju klassikern

Har bara sett filmen flugornas herre. Vet inte hur väl den följer boken, men filmen var bra vill jag minnas.

Flugornas Herre är en riktig klassiker som kanske är dags att läsa om.

Finns ett gäng klassiker som jag kommer tillbaka till med jämna mellanrum. Främst SciFi-klassiker som Brave New World, 1984 och 2001 men kan alltid tänka mig att läsa typ Greven av Monte Cristo också.

En lättläst, spännande och bra serie (5 böcker) av David Baldacci är Carmel Club (Kamelklubben).

Lord of the flies är delvis en reaktion och mörk satir på boken The Coral Island som skrevs ca 100 år tidigare.

The Coral Island handlar om brittiska pojkar som också blir strandsatta på en ö. De klarar sig genom alla vara präktiga britter på ett idylliskt vis.

Läst The Coral Island före du läser om The lord of the flies så får du en helt ny uppfattning om boken.

Intressant, det visste jag inte.

När jag pluggade engelska på universitet för si så där 25 år sedan......#åldersnojjandeluxe.... så gjorde jag en litteraturanalys av bägge böckerna. Det var riktigt intressant.

1 gillning

Läste klart Trial of the sun queen igår, positivt överraskad.
Känns som en blandning mellan ACOTAR och Hunger games.
Även om vissa saker kändes uppenbara ibland var det kul läsning, det drog inte ut på tiden eller något heller utan var bra längd.
Köpte andra boken direkt.

Fortsätter min mission att försöka läsa mer tryckt media. Det går lite trögt. Avslutade precis Den trägne Odlaren av John le Carré. Jag tyckte att Spionen som kom in från kylan var bra, och gick vidare till denna i hopp om att den skulle fånga mitt intresse på samma sätt, men det gjorde den inte riktigt. Jag ger nog le Carré chansen igen, men då går jag nog tillbaka till något av hans tidigare verk.

Fastnade för Gone girl av Gillian Flynn och läste ganska snart ut den. Nu får Flynn förtroendet igen, när jag börjar läsa Vassa föremål.

Sonderar på diverse second hand-butiker då och då, fantastiskt att hitta fina böcker för 5-10 kr.

1 gillning

Har du sett mini-serien? Mycket bra.

1 gillning

Ny novell av Fredrik Backman som bara finns på engelska. Meningen: "I usually keep my peanuts next to a jar of peanut butter, so they understand what I’m capable of." är en av de den mest Backmanska jag läst och får mig att minnas hans blog i tidningen Café.

En aning märkligt men en av Sveriges mest framgångsrika författare har inget svenskt förlag så hans nästa roman (nästa sommar) kommer ut först på engelska. Han är lite egensinnig den gode Fredrik...

3 gillningar

Verkar spännande! Gillar du fantasy annars.

Älskar fantasy! Bästa genren helt klart.
Gärna romantasy så det är både fantasy och romance i ett. :blush: