Tips på bra böcker

Det finns ju en tråd med tips på film och serier och jag tycker även böcker förtjänar en liknande tråd.

Jag läser mycket, mestadels lättsmälta deckare, lite Sci-Fi och en och annan biografi. Mycket svenskt, både för jag gillar välkända miljöer och för att det är lite extra avslappat att läsa på svenska och jag är lite snobbig och läser på originalspråk om jag kan.

Jag ger gärna rekommendationer och diskuterar bra och dåligt med böcker flera har läst, om intresse finns.

Precis avslutat Andy Weirs senaste (han som skrev Then Martian), Project Hail Mary. Klart läsvärd närtids Sci-Fi med lite katastrof-inslag. Någon som har tips på mer liknande?

3 gillningar

Jag antar att du läst igenom The Foundation?

1 gillning

Jag läser 1–2 romaner per månad. Jag föredrar att läsa på svenska – och oftast blir det även böcker av svenska författare.

Den bok jag uppskattat mest hittills i år är ”Europa” av Maxim Grigoriev. Stort grattis till er som inte har läst den ännu.

2 gillningar

Jag läser mest på engelska och det är för att de böcker jag läser är av icke-svenska författare.

När det gäller scifi så har jag följande tips:
S.A. Corey - The expanse. TV-serien är riktigt bra. Böckerna är ännu bättre.
Dennis E. Taylor - Bobiverse-böckarna. Skön humoristisk scifi med mycket nördreferenser.
Peter F. Hamiliton - Commonwealth Saga. Rymdopera när den är som bäst.
Joe Haldeman - The forever war. En klassiker.

1 gillning

Japp, för många år sen dock. Har tänkt läsa om innan TV-serien på AppleTV kommer ut.

Cool, ser intressant ut. Jag lägger till i listan.

Tack för listan! Ingenting jag läst. Ska kollas på.

Jag läste mer på engelska innan jag flyttade till USA när jag insåg hur skönt det var att slappna av med lite svenska. Numer har jag en amerikansk fru så vi pratar alltid engelska så avslappningen av svenska kvarstår. (Och hjälper mig att hålla igång min svenska som är lite underanvänd faktiskt.)

1 gillning

Jag gillar att läsa, tyvärr gör jag det för sällan.
De två senaste jag har läst var riktigt bra.
Jag heter inte Miriam. Skriven av Maj-Gull Axelsson
Ett jävla solsken - en biografi om Ester Blenda Nordström. Skriven av Fatima Bremmer

1 gillning

Vad glad jag blir att det blev snabb fart i den här tråden! Enda sättet den är digital är för iallafall jag läser 99% eböcker, men det verkar passa i Bubblan ändå.

Förutom svenska deckare/thrillers som jag kan tipsa om och diskutera i all oändlighet så är det här några andra tips:

Om man gillar just svenska deckare är denna mycket läsvärd (dessutom skriven av en bekant):

Var inte alls säker på att jag skulle gilla denna, men den var riktigt kul:

Första delen i Sci-Fi trilogi. Bra utgångspunkt som tyvärr spårar ur i bok två och tre:

1 gillning

Butler - Örhlund serien är ok. Rätt rå dock.
https://www.adlibris.com/se/sok?q=buthler+öhrlund+silfverbielke

2 gillningar

Beck-serien är riktigt bra! Tycker att alla tio böckerna i serien är klart läsvärda. Min favorit bland deckare är annars GW:s böcker om antihjälten Evert Bäckström.

1 gillning

De första böckerna var riktigt bra med lite svensk American Psycho-vibbar sen spårade det ur till bara sex, våld och droger. Inte alltid fel det men storyn tappade tyvärr fart tyckte jag.

Jo så var det väl.
Har du läst Brets andra böcker?

Jag tycker GW är en av Sveriges i särklass bästa deckarförfattare enda sedan Grisfesten i slutet av 70-talet. (Mannen från Mallorca är en av mina favoritfilmer…)

Inte ett jättefan av Bäckström dock. Sviten om Palmemordet är klart bättre tycker jag.

Annars är Arne Dahl min absoluta favorit bland svenska deckarförfattare. Bra språk och driv samt ofta en riktigt intressant B-plott.

1 gillning

Nej, är dom nåt att ha?

Det tyckte jag nog, många år sedan jag läste dem nu. Glamourama vill jag minnas att jag tyckte om

Ja, GW är väldigt bra, oerhört underhållande att läsa med hans fantastiska språk och karaktärer som är med. Jag har nog läst alla hans deckare åtminstone två gånger.

Arne Dahl har jag inte läst, det får det bli härnäst.

Jo Nesbös böcker är helt ok även om de kan bli lite väl mycket ibland. Även Michael Connelys och Joseph Wambaughs böcker är läsvärda om man gillar deckare.

1 gillning

Bockfesten av Mario Vargas Llosa
Onåd av J.M. Coetzee

Båda dessa är obeskrivligt bra. Båda författarna har fått Nobelpriset och bortsett från när Svenska akademin får spel är det ofta mycket bra språk då. Dessa två författare skriver så att läsningen bara flyter fram, ögonen smeker orden.

Dessa böcker har också en spänning som få deckare kommer upp i. Man reser också när man läser dessa böcker, både i tid och rum. Till Dominikanska Republiken i den första och Sydafrika i den andra. 50- och 60-tal(främst) i Bockfesten och mitten 90-tal i Onåd.

Jag har inte läst böcker på säkert 25 år men på den tiden jag gjorde det så var en av favoriterna Donald E Westlake. Minns speciellt “Dansen kring guldprästen” som jag verkligen gillade. Kanske skulle läsa om den och se om den håller än idag.

1 gillning

En svensk deckarförfattare som jag tycker slår de flesta är Emelie Schepp. Hennes böcker om åklagaren Jana Berzelius är på mycket hög nivå, både vad gäller språk och handling.

2 gillningar