Tips på bra böcker

Elder race av Adrian Tchaikovsky är en bok som är både scifi och fantasy. Beror på ur vems perspektiv som handlingen berättas.

1 gillning

Alltså jag älskar verkligen romantasy, men jag älskar inte trenden att lägga till massa snusk i böckerna.

Har lyssnat på The Serpent and the Wings of Night.
Igår när jag körde till jobbet vad det en sex-scen som pågick i 35 minuter!!!!!!! Jag överdriver inte, jag fick sänka så jag knappt hörde något mer än ord ibland…. 35 jävla minuter. Jag visste inte ens att boken innehöll skiten.
Kunde inte heller spola för jag körde, min bil är inte så modern.

Finns det inga bra fantasy romaner numera som inte känner att dom behöver trycka in grafiska sexscener?

Samma sak med Sarah J Mass, som tur är innehåller inte Throne of Glass något men alla hennes andra böcker gör det.
Älskar A Court of Thorns and roses men den senaste boken gick nästan inte att läsa pga allt snusk.

Fourth Wing hade det med….

Det är så tråkigt för jag älskar verkligen handlingen i dessa böckerna men det blir för mycket.

Har noterat samma sak i flera nyare böcker av framförallt yngre kvinnliga författare (inte alla dock). :thinking:
Tycker också att det är segt, ointressant och att det inte tillför historien ett dyft. :man_shrugging:

1 gillning

Exakt… jag trodde först det var en engångsgrej i första boken jag läste.
Var en smärre chock men ok typ… men sen blir det bara värre och värre.

Det finns absolut ingen anledning att ha dom där.

Samtidigt innehåller väl game of thrones massa snusk, incest och sex med minderåriga och det är ju en gubbe som skriver dom.

Är det en tillfällig sak eller kommer det vara såhär framöver?

Tror det är en trend. Känns som att det började när Game of Thrones blev riktigt poppis att alla ville börja skriva fantasy "för vuxna." Vilket sedan med åren spridit sig ner till YA. Lite som när Fifty shades kom, marknaden svämmade helt plötsligt över av tantsnusk med inslag av bdsm.

1 gillning

Fruktansvärt dåligt skriven bok, jag läste några meningar och det var nog.
Hoppas du har rätt där, tiden får visa antar jag.

Hittade sidan romance.io där man för övrigt kan se en rating hur mycket snusk böckerna innehåller.
Kanske får söka upp varje bok där framöver så jag vet.

Jisses

Ja, Shades böckerna lämnar i mitt tycke en hel del att önska. Men jag tycker att det är väldigt fascinerande att dom blev en sådan enorm hit över mer eller mindre hela världen.

Förstår faktiskt inte varför.

Hade en killkompis som älskade böckerna och gick och såg filmerna på bio… :sweat_smile:

Det är bara att läsa ett utdrag så vill man spy.
Var väl någon som gjort en sammanställning över ord och fraser som används om och om igen osv.

Det kanske var en såpass ny grej då eller något som gjorde det så stort. Eller jag vet inte…

Kan inget om romantasy och har inte läst Shades-böckerna men har extremt svårt för sex och snusk om jag lyssnar på ljudbok. Läser jag ska kan man dels enkelt skumma och ibland kan det vara helt ok om det är välskrivet, men att lyssna på någon annan beskriva sex är som att titta på en sexscen på tv tillsammans med sina föräldrar, spelar ingen roll hur gammal man är det känns iallafall bara pinsamt.

Sen fattar jag trenden, speciellt efter Game of Thrones, framför allt på tv där det såklart drar till sig tittare med naket.

Jo precis, böcker kan du bläddra vidare men när du kör bil och inte kan röra telefonen på en timma i alla fall och dom håller på i 35 minuter….

Nej det är en konstig trend.
Tror tyvärr många tjejer/kvinnor gillar det så kanske kommer vara kvar ett tag.

Man gillar ju det smaskiga. Lyssnar mest på biografier och på på något sätt funkar min hjärna så att det är mycket roligare höra Nikki Sixx berätta om när han ligger sönderknarkad i en garderob med gevärspipan i munnen än Johnny Cash mala på om bibelstudier på verandor i södern.

1 gillning

Ja, 'tantsnusk' är ju inget nytt men det har ju varit lite av en egen genre. Minns när Grottbjörnens syrran läste på 80-talet...

Hahaha kanske men det har väl varit för sig, nu sprider det sig!

Kan tipsa om att Audible har någon typ av rea på böcker för medlemmar? Eller så är det något nytt men samtliga böcker jag kollat på kostar 107kr.

1 gillning

Glöm mig inte av Liv Almendingen. är bok 10 i en serie, serien heter bara maja, har läst alla delar innan.

Nyss läst klart The mercy of gods av James SA Corey. Detta är en helt nya bokserie som är helt frikopplad från The expanse.
Boken är bra men når inte riktigt upp till The expanse. Finns dock stor potential och är läsvärd.

1 gillning

Håller på med Spark of the Everflame, så sjukt bra hittills! Lägger sig helt klart på top 5.

Håller med, den här var helt underbar att lyssna på.

Den gillade jag också, är väl Fredde Granberg som läser den riktigt bra.

1 gillning

Älskar att läsa, men jag har ett problem. Böckerna jag läser har en tendens att ha väldigt grafiska… scener i dom haha.
Känns som en trend eller något som är o var och varannan bok numera.
Någon annan som stött på det? Eller så kanske det är specifikt romantasy-genren.

Får pausa och sen tar jag en paus från boken för jag orkar inte, så läser man vidare och så händer det igen och så går det i vågor. :sweat_smile:

Tagit mig flera månader att ta mig igenom andra boken i Crescent City pga detta.
Det är synd för älskar verkligen handlingen i böckerna.