Tips på bra böcker

Ser spännande ut. Lägger till på läslistan.

Nu har jag läst ‘Islossning’, mycket mycket bra. Både språket och handlingen håller mig fängslad.

En kul anekdot är att jag kommenterade på en Facebook post av Arne Dahl och frågade om den skulle gå att beställa signerad och fast det inte officiellt gjorde det hamnade jag i en Messenger konversation med författaren själv (är jag mycket säker på) och han signerade och skickade en bok till mig. Blev till och med billigare än att köpa den i bokhandeln.

Anekdot nummer två är att det är den första fysiska boken jag har läst sedan februari då vi skaffade hund och han var oerhört förvirrad av det stora pappersföremålet och ville tugga på den, medan han inte bryr sig en sekund om min Kindle.

2 gillningar

Läste precis ut denna:

Rekommenderas varmt till alla som inte är trötta på sjukdomar och massdöd efter det senaste året.

1 gillning

Sagt och gjort, beställd. Förenar flera av mina intressen samt även mindre pålitliga recensenter än du har ju lyft fram den…:+1::smiley:

1 gillning

I kväll börjar jag med denna:

"Vi står på gränsen till något som mänskligheten aldrig har upplevt.”

”Jaha. Så varför känns allting så välbekant?”

Det brinner. Halva Sverige står i lågor, städer och byar evakueras.
Det är sommaren då klimatkatastrofen plötsligt eskalerar bortom våra värsta mardrömmar. Ändå måste livet pågå som vanligt: tonårsförälskelser, äktenskapskollapser, identitetskriser och föräldrauppror fortsätter att utspelas, även när verkligheten rämnar. I fyra sammanlänkande berättelser berättar Jens Liljestrand om liv som måste finna sin väg när undergången blivit vardag.

1 gillning

Ser helt klart intressant ut!

1 gillning

Dags för denna:

För kunderna och grannarna på 125:e gatan är Carney en hederlig möbelförsäljare, som gör sitt bästa för att försörja sig själv och sin familj. Han och hans fru Elizabeth väntar sitt andra barn, och om hennes uppåtsträvande föräldrar inte gillar honom eller deras trånga lägenhet bredvid tunnelbanespåren, känns det ändå hemma. Men få människor känner till Carneys släktband till det skumma övre Manhattan, och att hans normala fasad har mer än ett fåtal sprickor. Sprickor som blir hela tiden blir större.

Harlem Shuffle är en genialt konstruerad berättelse som utspelar sig i det tidiga 1960-talets Harlem. Det är en familjehistoria maskerad som deckare, men också en samhällsroman om rasism och makt, och i sista hand ett kärleksbrev till Harlem.

3 gillningar

Den här ligger på nattduksbordet för tillfället.

2 gillningar

Den här blir det på läslovet:

Har hittat årets julläsning:

Blev övertygad efter att ha läst denna recension:

Jag läste också den recensionen i morse. Just avslutet Två Pistoler så lite sugen på mer språk av Östergren och recensionen gav ju mersmak.

1 gillning

1 gillning

Första boken under 2022:

1 gillning

Väldigt insiktsfullt. Jag brukar säga att vi lever många liv samtidigt. Alla dessa delar formar livet.

1 gillning
2 gillningar

Intressant bok! :+1:t3:

Läste denna för lite mer än tre år sedan, jag kunde verkligen inte sluta läsa!
Sjukt intressant människoöde som fått alldeles för lite uppmärksamhet. Om jag får en dotter ligger Blenda med som alternativ på namn
ett jävla solsken

1 gillning

:heavy_check_mark:

2 gillningar

Läser den här för tillfället, riktigt bra.

1 gillning

Koontz, det var väldigt länge sen jag läste. Kanske dags för något skrämmande som nästa bok…

Läser senaste Grisham just nu. Stabil som alltid men inget ut över det vanliga.