Tips på bra böcker

Har börjat läsa Guillous nya och är mycket road:

https://www.piratforlaget.se/bocker/den-som-dodade-helvetets-anglar/

1 gillning

Läser den också just nu. Kul och en väldigt ovanlig Guillou, lite ‘stream och consiousness’ och utan filter.

1 gillning

Har “läst” (ljudböcker) alla 12 böckerna om Hamilton nu under hösten. Plus de tre om Eva Tanguy. Underhållande och intressant även om det kan bli lite väl mycket politik ibland.

1 gillning

Har i princip inte läst Guillou sedan de ursprungliga 10 böckerna om Hamilton kom ut. Möjligen har jag läst de två som kom senare men jag är inte säker. Gillade Hamilton som fan när det begav sig och har inget problem med politiken men kan tänka mig att den inte åldras så väl.

Lite sugen på att läsa om dom nu faktiskt. Guillou är en djävligt bra skribent så det är alltid bra driv och enkelt att komma igenom hans texter.

1 gillning

Håller med om att det är lätt att komma in i böckerna. Dock kan det ibland bli lite väl mycket Palestina - Israel, men man vänjer sig och det är inte så i alla böcker.

Hans 1900-talsserie (10 böcker) är också riktigt bra. Det var dessa jag läste först. Sen blev Arn och sen Hamilton.

1 gillning

Jag gillar också Guillous språk. Jag tor han hade fått mer uppmärksamhet för språket om han skrivit andra böcker och varit en annan typ av person.

Piranesi av Susanna Clarke.

Läser Dave Grohls självbiografi just nu. Lite mysläsning. Inte ett jättefan av Foo Fighters men gillar verkligen Dave, han känns alltid som en väldigt vanlig snubbe som bara brinner för att göra musik.

Precis läst storyn om när han bröt benet under en konsert i Göteborg 2015 och vägrade åka till sjukhuset utan att avsluta konserten först…

3 gillningar

Inte heller fan av deras musik men Dave känns genuin och när han fullbordade Sverigespelningen med brutet ben satte han ribban. Lite vassare än magsjuka Metallica. :joy::joy: Kunde han sen bara sluta använda ordet motherfucker i varje mening på scen så hade han växt ytterligare.

1 gillning

Var det verkligen 2015? Jag var där på konserten och dom löste det sjukt snyggt…

1 gillning

Japp, 2015. I boken är det egentligen en historia om hur mycket han slog sig som barn och det kulminerar i Göteborg. Har en gammal kompis som var där också och minns hur imponerad han var av hela förloppet.

1 gillning

Ännu ett bevis på att jag börjar bli gammal.

1 gillning

Present till sexåringen (och till mig själv eftersom jag är svag för rävar).

3 gillningar

Den här ligger på sängbordet för tillfället, verkar riktigt bra.

1 gillning

Koontz var många många år sen jag läste. Kanske kan vara dags att kolla in honom igen.

Jag har precis avslutat Sara Lövestams Kouplan-serie om en papperslös detektiv. Intressant och läsvärt.

1 gillning

Project Hail Mary av Andy Weir. Han är mest känd för boken The Martian. Den här boken skulle jag säga är i nästan samma klass som den även om den inte är lika realistisk.

1 gillning

Älskar The Martian men tyckte Artemis var bättre än Project Hail Mary. Gillar definitivt han böcker dock.

1 gillning

:nerd_face:

1 gillning

Läser allt av Lina Wolff. Detta är hennes senaste.

1 gillning