Tips på bra böcker

Håller helt med! Emelie Schepp är en ny bekantskap för mig som jag upptäkt under senaste året. Ser fram emot nästa bok som kommer under året.

1 gillning

Tack för tipset, ska kollas upp! :+1:t2:

Lyssnade på dom första som ljudbok men tyckte det blev bara upprepningar och ett vältrande i hur man förnedrar kvinnor. Ibland funderade jag på hur författarna kunde skriva dom där böckerna om och om igen. :man_shrugging:

Annars är en av mina favoritförfattare Kjell Westö. Börja med ”Den svavelgula himlen” från 2017.

Finns även som ljudbok uppläst av Reine Brynolfsson.

1 gillning

Kan väl hålla med om att ju längre bokserien höll på var ju kvaliteten sjunkande. Den första boken var väl den bästa

1 gillning

Läser just nu Mannen från Albanien av Magnus Montelius. Läsvärd så långt men inte lika bra som hans senare Åtta månader som jag läste i höstas.

Senast i vår Ålevangeliet av Patrik Svensson samt Bakteriekriget av Erik Martiniussen, Svamparnas planet av Jesper Nyström, Internet är trasigt av Karin Pettersson, The Genius of Birds av Jennifer Ackerman, Lisa och Lilly av Mian Lodalen.

2 gillningar

Sträckläste Honungsapant i natt - hela boken. Gick inte att sluta.

2 gillningar

Ser mycket spännande ut! Hamnade definitivt på min läslista.

När en massiv cyberattack gör internet oanvändbart, samtidigt som missiler utplånar Amazons och Microsofts datacenter i Sörmland …

Fantastiskt att författaren bytt ut Staffanstorp mot Sörmland.

Tro mig, Staffanstorp blir en krater i boken :smiling_imp:Sammanfattningen på den sidan verkar ha tappat bort en ort.

Ännu bättre.

Precis läst Anton Bergs två böcker om journalisten Axel Berg. Bra pusseldeckare med lite snygga konspirationsteorier i botten. Klart läsvärda.

Nu blir det 959 sidor litteraturhistoria.

4 gillningar

Älskar Silfverbielke serien fram till sista böckerna. Helvete vad bra de 3 första är! Har läst/lyssnat på dom flera gånger! :heart_eyes:

2 gillningar

Läser Jonas Moströms deckare just nu. Började med hans andra serie om Natalie Svensson och läser nu den första om Johan Axberg. Knappast de bästa svenska deckarna jag läst men välskrivet och utmärkta semesterromaner.

Läste precis ut sjunde och nästsista delen av Rosenfeldt/Hjorths serie om Sebastian Bergman. Rekommenderas helt klart. Bra driv och intressanta karaktärer.

Passar också på att tips om att senaste Arne Dahl ‘Islossning’ släpps idag. Han är kanske min absoluta favorit bland svenska deckarförfattare.

Robert Karjels bok gå över gränsen är en bra bok.

2 gillningar

Kan verkligen rekommendera alla Karjels böcker. Den man kan ta sist är “De hängdas evangelium” som är en helt annan typ av bok. Dock tror jag författaren är mest nöjd med just den boken… :smiley:

1 gillning