The Last of Us

Älskar dina sammanfattningar. Som en ovetandes parodi. Sammanfatta gärna alla avsnitten! :laughing:

Det där var riktigt märkligt. Det var inte riktigt så det gick till i spelet men de behandlade henne lite ovärdigt i serien.

Ja, det stämmer att jag är helt ovetandes. Jag har inte sett spelet så jag betraktar serien helt objektivt och ser direkt i jämförelse med andra serier att det skiljer sig i bl.a. kamerateknik, scenmanus, klippning och skådespelarinsatser, och inte på ett positivt sätt. Jag tror att det bättre kommer till sin rätt om den ses på en liten mobilskärm där extrem inzoomning inte stör och man inte ser alla detaljer så tydligt, men på en fullstor bild i högupplösning blir det mer uppenbart. Jag gör ett försök med mobilen.

Lysande. :joy:

Misstänker att ju längre vi kommer in i serien, desto fler saker kommer att skilja. Vilket jag kan känna är bra, serien bör ha något eget och inte bara vara en kopia av spelet.

2 gillningar

Håller i grunden med! Det var bara synd att hon fick den behandlingen.

Räcker gott att gilla post-apokalyps miljön för att gilla serien :slight_smile:

2 gillningar

Hade gärna sett mer av henne, främst för att jag tycker skådisen är grym. Men på det hela taget tycker jag att hon och serien i övrigt ganska väl förmedlade vad den behövde med karaktären på väldigt kort tid: hon har en relation med Joel, kanske mest pga av saker dom tvingats göra för att överleva men dom verkar med tiden ha hittat någon form av samförstånd, hon ger Ellie en liten smak av en kvinnlig förebild och deras relation hinner precis börja gro innan dom slits isär. Kort berättande i små subtila stunder är något som serien, så här långt, verkar göra riktigt bra.

1 gillning

Nej, nej. du ser väl vad @Ubbe skriver: man måste ha uppskattat spelet för att kunna uppskatta serien. Annars ser man alla dåliga kameravinklar.

3 gillningar

Har sett första och halva andra avsnittet nu.

Tror inte denna serie är något för mig, men tänkte ge det några avsnitt iallafall

( Tack @Curiosity )

1 gillning

Serien är väl i stort sett unisont hyllad, även av "vanliga" film och seriekritiker, 97% på Rotten Tomatoes.
Visst är vissa vyer en blinkning år de som spelat spelet, annars tycker jag den är snyggt filmad, men jag har ju ingen utbildning i filmfoto.
Att ha spelat spelet ger ju bara en liten extra bonus.

2 gillningar

Tur är väl det. Verkar jobbigt. :joy:

Du har säkert rätt i sak, men jösses va trist/begränsande att när en saga/berättelse/historia utspelar sig som man kan välja att dras med in i och bara njuta av, så störs du av kameravinklar och ”teknikaliteter”.
Som när någon tittar på star wars och dissar allt bara för att det är ljud i vakuum.

Ett tips skulle kunna vara att bara följa med i historien och gillar du inte den så låt bli att titta. Men det verkar nästan på ditt nitiska granskande som att det är någon yrkesskada, jobbar du som kritiker eller i filmbranschen?

1 gillning

Från sajten:
image

Att göra en serie av spelet “The Last of Us” visade sig vara en riktig succé och nu är det bekräftat att det blir en till säsong.

Tredje avsnittet av “The Last of Us” släpps på måndag och trots att vi inte ens är halvägs in i första säsongen så har HBO beslutat att göra en till säsong. Serien som följer berättelsen i serien nästan till punkt och pricka har blivit hyllad världen över.

Part II —> HBO https://t.co/dJxiggcFDR

— Neil Druckmann (@Neil_Druckmann) January 27, 2023

Många säger redan att serien är den bästa tolkningen av ett tv-spel någonsin och undertecknad kan inte annat än att hålla med. Gissningsvis så kommer andra säsongen följa berättelsen i andra spelet och det ska bli kul att se vad de hittar på. Vill du se de första två avsnitten så finns de på HBO Max.

 

4 gillningar

Why did the mushroom go to the party?.
because he was a fungi.

.....tack för mig, jag hittar ut.

6 gillningar

Utan att avslöja något om avsnitt 3.

Är det med i spelet?

Enligt mig så var det ett av de bästa avsnitten som jag någonsin sett i en apokalyptisk serie. Till och med ett rejält bra avsnitt oavsett kategori.

3 gillningar

Helt fantastiskt. Så vitt jag vet är karaktärerna med men deras relation till varandra kommer jag inte ihåg vad den var.

Instämmer, fantastiskt avsnitt.
De ska tydligen vara med men åtminstone slutet skiljer.

Spoilers, skillnad mellan spel och serie.

Sammanfattning

Storyn skiljer sig rätt mycket. Man får inte veta något alls om Bill och Franks bakgrund. Däremot har de separerat och hatar varandra. Frank lämnar Bill och blir infekterad och begår självmord. Man hittar Franks lik tillsammans med ett aggressivt brev till Bill. Bill är en riktig surskalle. Han är levande när man träffas och man får motvilligt utrustning av honom och går sedan vidare.

2 gillningar

Själv tyckte jag avsnitt 3 var alldeles för långt och utdraget. Snabbspolade några gånger. Kändes som ett sidospår dom kunde hoppat över.

1 gillning