Teknikveckan frågar: Vad har du för ljudsystem i vardagsrummet?

Hittade lite gamla bilder.

Första setupen med plasman när vi köpt lägenheten 2006.

Några år senare tapetserade vi om och då bantade jag ner det hela lite.

11 gillningar

Jag kör Sonos beat gen2 och 2st SL som bakhögtalare.

5 gillningar

PMC Twenty.26 anslutna till en Lyngdorf TDAI2170.

2 gillningar

Ser ut som våran första plasma från Philips vi köpte 2005. En 37" med upplösning på 1024x1024.
Köpte den för 25000:-.

2 gillningar

Det var nog denna vi hade, t o m sämre upplösning än vad jag mindes 852 X 480. 42 kg en best att vägg hänga. :joy::joy:

3 gillningar

Minns att den första ”platta” tv jag såg var i en onoff butik. 32”. Minns inte om den kostade 100’ eller 150’. Detta var troligtvis sent 90 tidigt 00 tal.

Kvadratisk tv? :joy:

Hittade en bild på åbäket från 2011.
En grej som var bättre på den tiden var ju ljudet eftersom dom hade mer plats för högtalarelemten och riktade framåt.

3 gillningar

Var inte så noga på den tiden. :wink: Min första platt-TV var en Panasonic-plasma som hade 1024x768 (4:3) på en 16:9-skärm.

1 gillning

Första var en LCD från Sharp 46” fullhd för nätta priset 30000. Cirka 2006/2007.

Var riktigt nöjd med the drop högtalarna och subb kopplad till en NAD förstärkare.

Nu är det Samsung curved 55” fullhd i vardagsrummet med homepod minis.

I sovrummet har vi en panasonic 55” UHD men inga högtalare just nu. Är sugen på en arc i framtiden.

3 gillningar

Drop har jag alltid varit svag för. Men det blev Dali istället för mig när det begav sig :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Drop var frukansvärt bra! Saknar dom än i dag. Hade B&W 802 ett tag innan men ändå var det Drop som jag minns mest.

Var även tidigt med DIY ambilight. Köptes från IKEA har jag för mig och sen kopplad till en Harman Kardon AVR typ som @RolexJocke visade upp från när han köpte lägenheten!
Slog man på förstärkaren så slogs belysningen på. Wow factor deluxe åt polarna!

4 gillningar

Oj, köpte du dem nya?
Vad drev du dem med?

Wow. Vilken variant/år?

Min setup med ljud till tv och musik i vardagsrummet är att jag har en Pioneer VSX-LX503 Hemmabioreceiver.

Har också en Stereoförstärkare Primare I22 med DAC som agerar slutsteg till mina fronthögtalare.

Prioriterade att ha en bra stereo förstärkare till musik.
Högtalarna fram är danska System Audio Mantra 50, fyllda med sand i botten. :slight_smile:

Center högtalaren är en Monitor Audio Silver RX, (hade frontar också förr i samma serie men bytt4e till SA Mantra.
Bakhögtalarna är Monitor Audio Audio BRFX. Dessa har högtalarelement rakt fram och åt sidorrna .
Har inte orkat skaffa mig Dolby atmos högtalare, tycker ljudbilden är tillräckligt bra.

Glömde nästan bort Subwoofern. Det är en REL T9 som ersatte min Velodyne SPL 800 nrä den pajade. REL är riktigt trevlig pjäs, den går även att koppla direkt till fronthögtalarna så att det blir lite slav bas när jag lyssnar på musik. Riktigt trevligt.

8 gillningar

Vad är det för Blu-ray spelare du har?

Sony BDP-S790.

1 gillning

Diamond D2 hade dom typ 2015.

Nä köpte begagnad med NAD Master series M2 och deras slutsteg. Minns inte exakt modell faktiskt. :grimacing:
Dyrt var det iaf, men sålde rätt snabbt då jag blev alldeles för overkill. Det spårade ur lite där en stund. :slight_smile:

Imponerade högtalare åtminstone bildmässigt. Har aldrig lyssnat på musik från B&W:s 800 serie. Hifiklubben har ju ensamrätt på B&W och dessa trögpellar tar inte in demoex av 800 serien. Åtminstone inte i en liten stad som Linköping. :man_shrugging:

Köpte deras aktiva MM-1 en gång i tiden (till datorn). Men fick returnera dem efter en vecka, då de faktiskt inte lät bra alls. Alldeles för "avrullade" i toppen.

1 gillning

Hifiklubben har jag aldrig gillat. Är man inte en "känd" kund är det näst intill omöjligt att köpa något.
Lyckades en gång att komma in i butiken, och var ensam kund där, så då blev de tvungna att betjäna mig. Var på jakt efter en något till dottern och gick därifrån med en sprillans ny enehet med radio, cd/dvd, usb, blåtand och högtalare.
Döm om min förvåning då den produkt jag trodde var ny, och där all paketering såg ny ut, visade sig vara begagnad. Det låg en hembränd cd med någon barnsaga på i cd-släden, och fjärrkontrollen var lite kladdig.
Hifiklubben ville inte kännas vid att det var så utan mer hintade att jag ljög. Det var 2010 och jag har aldrig varit dit igen.