Teknikveckan frågar: Vad har du för ljudsystem i vardagsrummet?

Från sajten:
image

Att glo på tv efter en tuff dag på jobbet och få stänga av hjärnan ett tag är viktigt för många och dagens fråga till er läsare är om ni har satsat något på ljudet där hemma eller kör ni med tvn’s inbyggda högtalare?

Ja hur ser det ut hemma i vardagsrummet eller tv-rummet, har du ett externt ljudsystem och isåfall vad eller är du nöjd med de inbyggda högtalarna som du har i din tv? Det finns idag en rad olika lösningar där man antingen kan köra på en receiver och sedan koppla in fler högtalare. Alternativt kan man använda sig av något trådlöst system som till exempel Sonos där det går att koppla ihop ljudlimpa, bakre högtalare och sub och finjustera allt i deras app. Även Apples HomePod används flitigt av många och dessa kopplas upp trådlöst till tv’n.

Så hur ser det ut hemma hos dig? Om du vill hade det varit kul att se hur det ser ut i tv-rummet så släng upp en bild eller två på ditt setup i vårt forum.

4 gillningar

HomePod Gen 1.

8 gillningar

Kör en Sonos Arc som jag har en Sonos Sub och två bakre Play:1 kopplade till. Är otroligt nöjd med den setupen och att kunna inkludera denna setup med fler högtalare i hemmet när man vill dansa loss ordentligt är obeskrivligt nice.

Innan jag hoppade på Sonos-tåget körde jag med en Yamaha-reciever, två bakre högtalare, två stora jävla högtalare fram och en i mitten som låg på tv-bänken. Inte vackert någonstans men ljudet var det inget fel på.



5 gillningar

Mycket old school med 2 högtalare

8 gillningar

Jag har maxat!
Airpods 3 mot AppleTV här.

3 gillningar

Kollar du alltid med hörlurar?

Sonos Playbar, Sub och 2 One SL :slight_smile:

2 gillningar

Bjud på en bild <3

Tvns inbyggda högtalare här. Bor i radhus med papperstunna väggar så det är i dagsläget inte aktuellt med något mer.

2 gillningar

Än så länge räcker det med en Beam Gen 2, men det kan bli kompletteringar framöver!

5 gillningar

Externt ljud behöver ju dock inte nödvändigtvis betyda att man stör grannarna mer. Jag spelar sällan upp saker med svinhög volym utan har det mest för att få ett mer fylligt ljud än vad tv'ns ljud kan erbjuda =)

Nån Yamaha 5.1 receiver med tillhörande golvhögtalare..

Men använder oftast AirPods när resten av hushållet sover

3 gillningar

Hade varit kul med en bild =)

Sonos Play:5gen 2 tv i vardagsrum försöker jag undvika och har lyxen att kunna ha ett tv rum, men kan förstå att tv lätt hamnar i vardagsrummet . Letar alltid efter en till vit play:5 för att få ett stereo par :slight_smile: men är alltid för snål :wink:
//Daniel

1 gillning

Klipsch 5.1.
Frontar RF62
Center RC62
Surr RS52
Sub RW12D
Reciever Yamaha RX V771


Köpt typ 2007-2008, förutom recievern som bytts efter det. Såhär såg det ut i första bostaden. Minhembio.com - Hemma hos bananplanta - Gamla TV rummet

Fantastiskt nöjd med ljudet både till musik och film. Hade hemma flera olika alternativ men fastnade direkt för Klipschs horn. Andra alternativ som var på tapeten var Focal, B&W, Qln och nåt mer i samma prisklass. På den tiden fanns en hifibutik i Örebro, vill minnas att den hette Hifihuset, dit jag och en kompis ofta åkte för att lyssna på välljud och vid tillfälle låna med utrustning hem. De hade bl a Klipschs THX Ultra2-system monterat för provlyssning, vilket jag gärna hade haft hemma, men det kostar typ 100k, då ska man ha nåt som orkar driva dem vettigt också... Eller Palladium, det lät också trevligt.
Tyvärr gick butiken senare i konkurs om jag inte minns fel.

Hade gärna haft nån modell större i och för sig, men det funkar riktigt bra. Däremot kanske det blir nån vägghängd lösning vad det lider. Tittat på Jamo D500, verkar intressant, dock inte lyssnat på dem.

14 gillningar

Sub’n står bakom soffan , kanske inte optimalt men har ingen bättre plats att ha den på
En vit ARC hade såklart passat in mycket bättre under tvn , men en ARC+fäste till tvn kostar lite för mycket tycker jag


6 gillningar

Om jag vill höra programmet ja, det finns en del personer i omgivningen som inte uppskattar ljud som mig..

1 gillning

Som singel har jag inget vardagsrum. Det är mer som ett pojkrum/mancave.

Tv: LG 55” 4k lcd. Receiver: Yamaha HTR-2071 (Blev ett snabbinköp då min Marantz SR8002 strulade)

Högtalare: Center Monitor Audio Brons. Front Dynavoice Dynamite 8. Sub Ace Bass. Rear Sony högtalare från ett gammalt minisystem.

AppleTV 4K

Spel: PS3 och PS5.

Övrigt: Sony skivspelare och radioreveiver från 1979. Kasettdäcket är på rep. Behöver byta drivremmar.

Och en Luxor skivspelare som klarar 78:a varvare.

10 gillningar

En PS5 är det väl ändå som står där =)

1 gillning



Harman kardon SB35 sabre med tillhörande sub.
Några år på nacken men tänker inte göra mig av med den på länge, älskar ljudet.
Har också mina två HomePod mini utplacerade för mer spontant lyssnande.

6 gillningar