Teknikveckan frågar: Vad har du för ljudsystem i vardagsrummet?

Tyvärr endast TV:n (och det är en pinsamt gammal ”smal” LCD-TV som hålls vid liv tack vara en Apple TV 4K) Det gamla ljudsystemet bestående av sub från Canton, ngn förstärkare från Pioneer och golvhögtalare av okänt budgetmärke såldes för några år sedan med intentionen att ersätta detta med något modernare men någonstans på vägen tog det stopp och annat (småbarn och halvtidsstudier) kom emellan.

Har en HomePod mini som dock fick hamna i gästrummets då TV:n där har (även om den nu är modernare än TV:n i vardagsrummet) ett ännu sämre ljud. Där har vi en Apple TV 4 ska kanske sägas.

Har lagt lite TV hörnan på framtiden då saker på huset behöver fixas först samt som sagt då barnen och att jag pluggar på halvtid. Men tänker att det blir en större och tunnare TV framöver plus en Amazon Fire TV cube och ljudmässigt ska denna kompletteras med två Amazon Echo Studios i framkant plus en Echo sub och två Amazon Echo där bak. Lite mer budget än Sonos och jag har redan börjat investera in mig i Amazons ekosystem

4 gillningar

Jo det är 4 punkter i hörnen som är minuter, det är inget billigt skit. :joy::joy:

Tittar du på min bild så är klockan 5 i 9 plus 2 minuter, alltså 8:57.

1 gillning

I vardagsrummet är det musik som gäller i första hand. Det blir en hel del lyssnande om kvällarna.
Både vinyl och strömmat (lokalt och ibland Qobuz). :notes:

Det kan gå månader då TV:n är på. Ser knappt på film och nästan aldrig på TV-serier. TV:n är alltså lågprio. (En 46" Sony från 2011) :man_shrugging:

Tv-bänken rymmer en enklare receiver från Marantz. Den sköter HDMI-växlandet och serverar 2-kanalsförstärkaren med frontkanalerna (lågnivå) och driver surroundkanalerna.
Annars är det högtalare från Audiovector elektronik från Naim och Rega.

12 gillningar

Sonos Era 300.

2 gillningar

Du är inte ensam med gammal TV har en LG 50” från 2010. Övrig setup är en Sonos Beam och 2 st IKEA Symfonisk tavelram som bakhögtalare. Funderar även på någon Sonos sub så småningom.


6 gillningar

Tidigare hade jag ett stort och svulstigt 5:1 system men gått över till det som är mer acceptabelt för frun.
En LG SJ9 soundbar med sub. Två OG HomePod för musikuppspelning.

7 gillningar

B&O :heart_eyes: (utfyllnad)

1 gillning

Beoplay A9. Hade plan att köpa B&O soundbar när vi köpt hus men får vänta pga andra kostnader (b.la ränta)

11 gillningar

En LG C2 65”, två HomePods Gen 2 och en AppleTV 4K Gen 3.

Inga mer svulstiga hemmabiosystem här, detta låter och fungerar kanon!

15 gillningar

Panasonics bakre är inte heller så stora:

2 gillningar

Sorry för heltaskig bild, men dom främre, subben som är rätt stor saknas på bild.

Den portabla är en Sony SRS-XG500 med bra tryck.

HK i köket men finns också i vardagsrummet för Airplay från mobilen eller datorn.

5 gillningar


En 55" LG med några år på nacken vid det här laget. Sugen på att byta upp mig till 70" om några år. En apple tv 4k gen 2 som har börjat uppföra sig lite märkligt, en uppgradering är troligen inom en snar framtid. En förstärkare från Pioneer med stöd för det mesta. Sub från Yamaha, inget speciellt men gör vad den ska. Centerhögtalare från Dynavoice som står inne i tv-bänken. Ett par högtalare som min käre fader köpte från butiken Expert i slutet av 70-talet och är tillverkade av Olle Mirsch för Expert. Dom låter fortfarande helt fantastiskt.
En gammal ps3 slim står för dvd/bluray uppspelning och där står även en, ej ikopplad, OG Nintendo 8bit.

4 gillningar

Mycket snyggt!

1 gillning

Olle Mirsch är en legendar. Minns den helt sfäriska Rondo från 90-talet. :+1:

bild

1 gillning

Dom där har jag aldrig sett, sjukt coola!

1 gillning

Jag har en LG C9 65" TV, Marantz SR7013 förstärkare, Kef 2005 5.1-system som jag kompletterat med Audiovector QR3 som frontar för att få 7.1-setup. Kef-basen gick sönder för många år sedan och har bytts ut mot en Velodyne SPL-800i. Det mesta spelas från Apple TV eller Xbox Series X, men har också en Panasonic 4K BD-spelare. Tänkte komplettera med tak-högtalare för Atmos, men väntar nog till jag flyttar till ny lägenhet, vilket jag hoppas göra inom några år.



Min gamla Panasonic 42" plasma står på golvet till vänster för att jag lånade ut den till brorsan när jag köpte LG:n, men så nyligen behövde han den inte längre så jag fick tillbaka den, så den hamnade där så länge. Tänkte att den får duga som sovrums-TV när jag flyttar, när (om) det nu blir av.

7 gillningar

Det är väl inte en gammal PV60 du har? :blush:

Massor av film på skiva. Gillas. :grin::+1:t2:

1 gillning

Har tyvärr bara högtalarna som är i Tvn. En 70” Philips. Men det får duga då det mesta är ganska dyrt tyvärr.

Ett par DALI 202:or och en SONY förstärkare och CD-spelare. Hela kittet har 23 år på nacken. Används väldigt sällan dock och är inte kopplade till TVn.