Teknikveckan frågar: Hur ofta byter du telefon?

Från sajten:
image

Att få en helt ny telefon utan repor och skavanker med roliga nya funktioner är alltid en härlig känsla men är det värt att byta varje år?

Vi har gått från en tid när det hände väldigt mycket i utvecklingen av mobiltelefoner varje år men riktigt så är det inte längre utan det är små skillnader där kameran är lite bättre, telefonens “AI” blir lite bättre och processorn lite snabbare. Så frågan är om det verkligen är värt att byta telefon varje år längre eller om det räcker att byta varannat år eller kanske var tredje år?

Så frågan som vi ställer till er idag är hur ofta byter ni telefon och varför och har ni ångrat er då skillnaderna var för små?

När något går sönder det inte finns delar till eller den blir seg.

Sist jag bytte pajade antennen i min Xperia 1, fanns ingen att köpa.

Vart annat år. Svårt att motivera kostnaden för varje år och svårt att hantera känslorna för längre period.

1 gillning

Jag brukar byta varannat år men i år tänker jag nog istället slänga in ett nytt batteri i min 14 Pro Max. Är nere på 87% och det märks.
Det händer för lite och det känns inte hållbart att hålla på att köpa nytt bara för att.

Sedan har väl också mitt teknikintresse svalnat så att ha det nyaste känns inte lika självklart.

4 gillningar

Nu testar jag ju så mycket teknik men kan bara hålla med. Det svalnar mer och mer och det tror jag står i relation till att den tekniska utvecklingen går långsammare nu än förr. Testar jag hörlurar så är det samma skrot som förra året, mobiltelefoner samma sak, surfplattor osv osv.

Ska bli kul att se när vi kommer in i nästa teknologiska språngbräda!

4 gillningar

Det var länge sedan jag köpte någon sprillans ny telefon utan det har blivit bättre begagnade på Blocket eller Tradera. Vi är fem personer i familjen och jag köper mobiler till alla (även min fru). Det kan hända lite konstiga saker med barnens mobiler som gör dem mer eller mindre obrukbara. Har nog köpt en mobil varje år de senaste åren för att förse familjen. Själv har jag en iPhone 13 vilket jag är fullt nöjd med. Äldsta mobilen var nyss en iPhone SE (2020) men nu är det en iPhone 12 mini.

2 gillningar

Har bytt varje år fast denna gången har jag lovat hederligt och dyrt hemma att jag behåller iPhone 15 Pro i två år.

1 gillning

Vart annat år nuförtiden.

1 gillning

Tidigare varje år men sedan vartannat år och nu känns det som att när jag byter nästa gång är det när min iPhone 14 Max går sönder helt – vill visserligen ha USB-C men så länge mina AirPods Max kräver lightning måste jag ha med en sådan ändå – hemma laddar jag till 100% med mag-safe.

Så när jag väl byter till typ iPhone 16 eller 17 beroende på hur många gånger min nuvarande klarar gå i golvet så blir det nog mil sista på många många år – försäkrad upp till tänderna!

2 gillningar

Högst vart femte år, eller rättare sagt när BankID slutar fungera eller jag inte längre får några säkerhetsuppdateringar.

1 gillning

Hade min iPhone 12 PM från releasedagen tills 15 PM släpptes. Dock tror jag att jag kommer byta till 16 PM i höst o skicka vidare min 15 PM till familjen.

1 gillning

När leasingtiden går ut, dvs varannat år :slight_smile:

Har haft 3 så kallade smartphones i mitt liv. Den första via jobbet. En HTC Desire S (2011).
Den andra köptes privat, en Nexus 5 (2014). Den nuvarande iPhone 8 köptes också privat (2018) och är alltså inne på sitt 6:e år. :grin:

Jag byter nog när iOS inte längre får säkerhetsuppdateringar eller när den känns alltför slö. :innocent:

1 gillning

Jag har varit på vart tredje år länge men nu bytte jag till ett abonnemang som ger gratis uppgradering varje år vilken egentligen är helt onödigt men det var ingen extra kostnad.

Smartphones är ju en så mogen marknad nu att skillnaderna på nästa års model är ganska små. iPhone X var nog senast det kändes lite revolutionerande.

Har använt de tills de inte fungerade tillfredsställande.

Dessa har jag haft.

iPhone 2007
4S 2011
6 2014
X 2017
12 2020

Köpt dem lanseringsåret eller i i januari/februari året efter. Så det blir ungefär vart 3 år.

Har bytt varje år sedan första iPhone. Byter i år igen om AI-funktionerna kräver det och om de går att använda i Sverige.

1 gillning

Tidigare var det 1-2 år mellan bytena. Sedan jag köpte iPhone 11 pro max har det inte funnits orsak att byta, den bara tuggar på.
Vet dock inte vad det blir som nästa, vägrar betala de summor som begärs för toppmodellerna. Får se om jag resonerar på samma sätt då det är dags nästa gång.

Tidigare vartannat år men senast närmare 3 år. Min fru övertar min gamla så när den ger upp eller inte får säkerhetsuppdatering längre byter jag :blush:
Barnens håller nog 3 år vad det ser ut som :blush:

När jag byter jobb, så brukar bli var tredje år.

Jag byter iPhone varje år, gjort så sedan iPhone 4. Resonerar (läs säljer in det till mig själv) att det är den pryl/sak jag använder mest av allt och "unnar" mig därför den känslan varje år. Sedan barnen kom och blev lite äldre så går allt i arv i nedåtgående led. Frugan får min, sonen frugans och dotterns sonens. Alla nöjda och glada varje år i september :sweat_smile:

2 gillningar