Svenska Tesla-strejken är i gång

Jag vill bara flika in att jag stöttar våra fackförbund helhjärtat (i det här) och hoppas att dom kommer få det där psykfallet Elon Musk till förhandlingsbordet.

Jag är stolt över den svenska modellen och hoppas innerligt att Tesla förlorar den här tvisten.

5 gillningar

De flesta anställda fackmedlemmar gillar ju kollektivavtalet och den trygghet det ger. Frågan är hur glada de blir när de inte får jobba och gå ner i inkomst? Passar nog de flesta nu inför julen. Lite tråkigt för de företag som redan går på knäna som måste skicka hem sin personal i strejk.

Har vi någon här som strejkar för tillfället och kan ge sin syn på saken? Det känns som om någon måste rycka in här snart då det snart handlar mer om prestige än vettiga lösningar.

Vad tänker du på här? Jag har sett uppgifter om mycket övertid på Tesla. Det är något jag undrar över för i grunden styrs det av arbetstidslagen och normalt kan ett företag få bättre(friare) regler via kollektivavtal. Men svårt att vara säker när man bara har medieuppgifter att gå på.

Jag tänkte på de som blir uttagna i strejk som inte jobbar hos Tesla.

Men jag ger mig fan på att det var ditt Tesla köp som utlöste det hela. :joy::joy:

1 gillning

Tanken har slagit mig..:sunglasses:

1 gillning

Det är ju fakta när det gäller honom :joy::joy:
@xms67 du får hålla dig borta från Ford nu när jag har köpt mustang, vill inte ha någon strejk där också :joy:

2 gillningar

Mustang mach-e? Har hört om två där kablaget runt gaspedalen brunnit upp.

Där steg du inte i graderna, amerikanskt och Ford betyder ju inte att 2 fel blir 1 rätt. :joy::joy::joy:

1 gillning

Alla kan ju inte köra gamla applösa tyska stridsvagnar från kriget som går på dinosauriejuice :joy:

Wat? Var det inte en Kia? blev det en Mach-E istället alltså? Vad har jag missat? :joy:

Skulle få en EV6 basutrustad istället för en GT line men ändå betala samma pris. Då ledsnade jag och tog en Mustang LR RWD med pluspaket istället för samma pengar. 18 månaders leasing med allt inkluderat för 6k/mån.

2 gillningar

Klockrent! Hade en i ett år, gillade den :slight_smile:

1 gillning

Senast jag hade en Ford var denna, vad säger du @RolexJocke :blush:

Mycket bra reklam dock

1 gillning

6K i månaden. :joy:

1 gillning

Vad är fel?

Kanske ligger nåt i det som Peder skriver, att svenska marknaden är för liten för Musk för att verkligen bry sig. Hur långt bort är Sverige egentligen från att bli avsågade från Tesla marknaden? Svårt att se något ljus i tunneln på Tesla strejken.

"Hade jag varit Elon Musk så hade jag gjort samma sak. Som entreprenör så är jag på Teslas sida i det här. Den ”svenska modellen” är skitjobbig för företagare och gör att man alltid är livrädd att anställa folk. Det går knappt att sparka någon trots att de inte gör sitt jobb."

Nu blandar han ihop LAS och den svenska modellen.

"Jag blir också förbannad på de Teslaanställda som nu går ut och tycker att den här strejken är bra. Du har för fan skrivit på ett avtal när du tog jobbet, och nu i efterhand duger det inte?"

Det här blir man ju bara ledsen av. Till och med i USA är man medveten om att företagen har ett maktövertag mot den enskilda individen – därför har de lagar som skall skydda den anställda mot ett företags godtycklighet, precis som här. Det är också en frågan om arbetsrättslagar och inte den svenska modellen.

Att låtsas som att så inte är fallet fäller ju alla övriga delar av en krönika.

4 gillningar

Man kan säga mycket om Peder men att tänka efter innan han säger eller skriver något är knappast hans starka sida😏

Dags att ”knarka” lite American steel innan läggdags :grin:

Fungerar det att länka till IG ?

Jag skrev på fel person. Tänkte inte att det gick att ta bort hela inlägget.

1 gillning

Inga problem, blev bara lite nyfiken om jag var ute och reste. :joy::joy:

1 gillning