Svenska Tesla-strejken är i gång

Från sajten:


Strejken mot Teslas svenska verkstäder är igång. Redan häromdagen blev det klart att de inte kommer att bli någon lösning i närtid då svenska Tesla inte anser sig ha mandat att skriva på kollektivavtal.

Det betyder att IF Metal tog ut sina medlemmar i strejk idag den 27 oktober. Tesla har redan avslöjat för Dagens Arbete att man kommer förflytta personal mellan kontoren vilket betyder att de begår strejkbryteri. Detta är något som sker mycket sällan och riskerar att mobilisera fackförbunden på ett sällan skådat vis.

Som en extra stridsåtgärd varslas även underleverantörer till Tesla i form av hamnararbetare och andra verkstäder om strejk och blockad. Det betyder att Tesla ej kommer kunna leverera några nya bilar att tala om från och med 3 november. Det kommer inte heller gå att få hjälp av externa verkstäder om dessa är med i strejkvarlset. Carup har listan över vilka företag det gäller.

 

1 gillning

Jag som behöver lacka om dörren som var skadad vid leverans :weary:
(Inte för jag hade en tid bokat men tänkte ta tag i det nu)

Rätten till strejk och fackförbuundens nytta (genom åren) är ju svårt att argumentera emot. Men känns inte upplägget lite likt de kriminella gängens upplägg med beskyddarverksamhet?

Det facket säger är ju att ingen får jobba om de inte väljer att betala in pengar till facket?

Vad är det som ska betalas in till facket?

Medlemsavgifter?

Du behöver inte vara med i facket för att dra fördelar av kollektivavtalet.

2 gillningar

Känns som att både Teslas nordenchef och hans undersåtar har lite Elon Musk-komplex.

2 gillningar

Affärsidén är bra som du skriver. Att anställda går ihop och kräver vissa minimivillkor är trots allt inte så dumt.

Sedan är det som @marges skriver inget krav på att vara medlem i facket.

1 gillning

Hörde på radion att även Klarna är hotat med strejkvarsel. De berättade också att senast det var en sådan här strejk så var det när Toy's R'us vägrade skriva på. Det blev fight och varumärket var svärtat efter det.

Kollektivavtal är en del i den svenska modellen. I många andra länder är det kanske lagar som reglerar minimilöner:

Många amerikanska företag verkar ha svårt att förstå det.
Inget krav att vara med i facket, men de oanslutna rider i många fall på de som är med i en fackförening.

2 gillningar

Vad innebär detta för svenska Teslaägare? Ingen service/support?

Ingen service gissar jag. Ford har för övrigt ett nytt avtal med facket i USA:

2 gillningar

Meddelande i Tesla-appen:

1 gillning

Det verkar gå serva bilarna på artiklar som jag har läst. Men jag misstänker att konflikten kan bli långvarig. If Metall vill nog inte ge sig och Elon Musk viker sig nog inte heller:

Man kanske skulle börja serva Tesla? Det kan ju vara lukrativt just nu. :joy::joy:

6 gillningar

Facket fick väl inte med sig någon då arbetarna ansåg sig ha bättre villkor idag? :stuck_out_tongue:

Det är nog så att många servicetekniker inte är medlemmar i Metall helt enkelt. Är man ung och odödlig så att säga brukar inte facket vara så viktigt. Även på mitt jobb.
Ofta ändras inställningen med lite mer livserfarenhet. Men hur Tesla strejken slutar vill jag inte förutspå. Man får se helt enkelt.

1 gillning

Tesla vann första ronden i och med att ingen som jobbade där gick ut i strejk. Men utgången inte given än förstås. Andra åtgärder kommer:

Fast ett kollektivavtal är ju inte ett tak. Vill arbetsgivaren erbjuda bättre villkor än i avtalet är det helt okej.

Man får intrycket att de anställda är lite rädda för Tesla och kanske inte vågar strejka.

"Under fredagsmorgonen slinker flera bilmekaniker – eller servicetekniker som de också kallas – in på arbetsplatsen i Upplands Väsby. De flesta vill inte prata med Arbetet, men en av dem, Patrik Broman, ger gärna sin syn på strejken:

– Den är onödig. Jag tror inte att vi får bättre löner med kollektivavtal. Vi ligger över avtalets lägsta löner men om Tesla skulle teckna avtal tror jag att vi får minimilönen."

Nej så är det ju såklart, men det medför väl ändå någon form av kostnad för företaget? Vad är vitsen med kollektivavtalet om man erbjuder bättre villkor? Det är väl någon form av trygghet för arbetstagaren då, men uppenbarligen så verkar de inte särskilt stridslystna och ej heller de som engagerat sig i frågan denna gång?

Jag har själv tackat nej till jobb utan kollektivavtal, nu kanske det inte var grejen mitt val hängde på men en del i det ändå, men då var jag nyexad.

Idag så säger ju min arbetsgivare att vårt kollektivavtal styr att vi måste ha "Sommar/Vintertid" fast jag förlorar på det, då jag senaste åren maxat semestern den perioden sommartid råder, så nu jobbar jag bara in timmar övriga året som jag sedan inte får ta del av :smiley: :rofl: Nu säger min fru som är rätt duktig på arbetsrätt osv att de har fel men vad spelar de för roll om de är förlupna i börsintroducering :wink:

På en tidigare arbetsplats var kollektivavtalet utformat så att risktillägg för underjordsarbete utgick, helger under resor sågs som fritid och att den lokala arbetstiden gällde även om vi bara fick betalt enligt 8h...