Svenska Tesla-strejken är i gång

Han skriver för att provocera, och det funkar uppenbarligen. :slight_smile:

Jo, visst är det så, men rena sakfel är lite trist.

När han och Alrik gör YT är det så macho att det inte går att se. Tråkigt för de är ganska kunniga.

Jag inser ju också att det är en del rena faktafel där i artikeln. Tycker dock att Peder ibland kan vara lite rolig. Han är ju typ världens största elbilsmotståndare, men har ändå fått börja vika sig. Gillar deras YT serie förnuft och känsla ur ett underhållningssyfte, även om den objektiva journalistiken lämnar mycket i övrigt att önska.

Men frågan som jag ställer mig efter att ha läst denna artikel är vilka alternativ som finns i den pågående konflikten och vad som är bäst för gemene man. Tesla kan typ inte förlora detta, inte heller IF Metall, så någon av dem kommer tillslut få stryka på foten. Antingen så blir det kollektivavtal eller så blir inte Tesla kvar i Sverige. Eller finns det ett tredje alternativ?

Det finns det, @Esse pratade om ett scenario i sin senaste video där han menar på att Tesla kan lägga ner det svenska företaget och startar upp ett nytt med bara tjänstemän, övriga delar läggs ut på andra företag.

1 gillning

Tesla kan göra som Amazon(och även Microsoft laborerade med det i början) och starta ett eget bemanningsföretag som har kollektivavtal och som hyr ut personal till Tesla som då inte behöver ha kollektivavtal.

1 gillning

Låter ju ändå som det kan vara ett vettigt alternativ, även om det kanske betyder några kronor mindre i Musks ficka. Men då får ju åtminstone de anställa jobba kvar (om än med annan keps) och Tesla stannar i Sverige. Så det känns ju ändå som win-win för alla parter.

Ni som är mer insatta i frågan än vad jag uppenbarligen är, vad säger ni om detta?

IG Metall uttalar sig om strejken. Väldigt hög sjukfrånvaro på Tesla i Tyskland, 30 procent är nästan normalt. Är man sjuk för länge så är det risk för avsked från Tesla

Tesla vill ha ut nummerplåtar och Transportstyrelsen får bara skicka dem med PostNord som sympati strejkar. Tesla vill själva hämta plåtarna hos tillverkaren men det får de inte nu. Om de kommer någonstans med denna stämning är svårt att veta. Vi har ett svenskt juridiskt system inte amerikanskt

Vad säger juridiken då? Att om två parter är i tvist kan den ena parten som inte får som den vill bestämma att den andra inte får sin post?

Låter ju absurt att en statligt ägd verksamhet kan neka att dela ut post på politiska grunder. Eller att en myndighet kan rycka på axlarna om leverantören de använder vägrar dela ut registreringsskyltar. Just den här aspekten kommer vara en lätt vinst för Tesla.

Är det verkligen korrekt att kalla detta för politiska grunder?

3 gillningar

Jag uppmanar alla svenskar som värnar om vårt sätt, att helt bojkotta Tesla och även allt som har med Musk att göra.
Jag själv deletade mitt twitterkonto den dagen Musk köpte det.

2 gillningar

Jag är helt med dig på den punkten. Han är inte helt olik Trump i sitt sätt att se sin egen roll i världen.

4 gillningar

Från sajten:
image

Tesla får inga registreringsskyltar från varken Transportstyrelsen eller PostNord och stämmer dessa med krav på att få skyltarna levererade.

Dagens Industri har under dagen avslöjat att Tesla har lämnat in en stämningsansökan mot Transportstyrelsen. Tesla anser att de diskrimineras när de nekas registreringsskyltar till nya bilar. Detta är så klart en reaktion på de fackliga strejker som pågår mot Tesla för att kräva fram kollektivavtal.

Tesla vill att tingsrätten ger dem rätt att hämta skyltarna direkt från tillverkaren Scandinavian Motorcenter under rättsprocessen. Transportstyrelsen säger att de inte har fått stämningsansökan ännu och att de följer nuvarande regelverk som säger att skyltarna endast får skickas via Postnord.

Strax efter det här så lämnade Tesla även in en stämningsansökan mot PostNord. Tesla kräver att PostNord upphör med de fackliga blockader mot Tesla som hindrar leveranserna.

Via: SVT nyheter, Omni

Hur det går med Teslas stämningsansökan ska bli intressant att följa. Det svenska strejkrätten är långtgående men en sådan här fråga är inte prövad i domstol vad jag vet.

Nu är ju inte det här på politiska grunder. Det är möjligen du som tänker politiskt, även om du kan ha rätt i sak här - att Tesla vinner i domstol. Men lätt vinst skulle jag absolut inte vilja skriva under på.

Just precis, jag presenterar tanken här @MrMustang

1 gillning

Ibland går det fort. :slightly_smiling_face:

Transportstyrelsen måste låta Tesla hämta ut sina registreringsskyltar hos tillverkaren Scandinavian Motorcenter.

2 gillningar

Rimligt.

Gillar det här när beslut kommer snabbt. Vilket det ska göra när det är en pågående händelse. Om beslutet är rätt eller fel får vi väl se framgent. Har inte hunnit kolla närmare på vare sig inlaga eller beslut. Sedan vet man ju inte om man skulle förstå det även om man läste det..:sweat_smile:

Personligen tycker jag det är väldigt viktigt att staten inte går in i onödan i arbetsmarknadskonflikter. Men det är inte heller ett område som är helt fritt från statlig inblandning. Tillsvidare utgår jag från att domstolen varit kloka och omdömesgilla i sitt beslut.